logotyp

Archiv básniček a písniček

Eniky, beniky, kluci, holky.              Ať jsi , kdo jsi, pojď si hrát
Těšíme se do své školky.                tady tě má každý rád.
Láry, fáry, třesky, plesky.                 Malý nebo veliký, holka nebo kluk,
Ať je nám tu spolu hezky.                tady je to fuk.


Ve školce ať máme čisto,               V září, v září, slunce září.
každá hračka má své místo.           Podzim bude v kalendáři.
My to všechno dobře víme,             Źlutou barví topoly,
po hraní si uklidíme.                        Děti jdou zas do školy,
                                                         Ať se jim tam dobře daří.
 
Tak a už je zase září                         V září, v září, slunce září.
slunce ještě pořád září.                    Podzim bude v kalendáři. 
Na podzim to nevypadá,                   Draky zase pustíme,
i když občas listí padá.                     jablíčka si sklidíme,
Je to léto babí,                                  všichni už se moc těšíme.
pavouci své sítě staví.
A když na ně padne rosa,
rozzáří se i ta vosa.

Kutálí se ze dvora, tákhle velká brambora,             Vezmi žlutou tužku, namaluj mi hrušku  
neviděla, neslyšela, spadla na ní závora,                a pod hrušku talíř, sláva ty jsi malíř.
kam to koukáš závoro?
Na tebe ty bramboro, kdyby tudy projel vlak,       
byl by z tebe bramborák.

Jaro, léto, podzim, zima                                            Jaro, léto, podzim, zima,
kalendář nám připomíná                                           ve školce je vždycky prima.
A vy děti jistě víte, že takto rok rozdělíme.

To jsou ruce, to jsou dlaně,                                       Pozor děti na úraz,     
voda s mýdlem patří na ně.                                       ve třídě je hodně nás,
A po jídle zase mýdlo                                                proto nožky neběhají,
a po jídle zase mýdlo.                                               pomalu zde chodívají.

Září, říjen, listopad
podzim nastal je to tak.
Stromy krásnou barvou hrají
a lístečky opadají.
Draci létají v povětří,
provázek nijak nešetří.

Pár kouzelných slovíček,
při sobě vždy nosím,
nashledanou, dobrý den,
děkuji a prosím.
Pusinka by se zlobila,
kdyby škaradě mluvila, raději se usmívá
a jen hezky povídá.

Ve školce ať máme čisto,
každá hračka má své místo.
My to všecko víme,
po hraní si uklidíme.

Září klepe na dveře,
školka zase otevře.
Přijde do ní mnoho dětí,
bude jich tu jako smetí.
Stanou se z nich kamarádi,
co se mají spolu rádi.

Moc se těším do školky,
na kuky a na holky.
Budeme si spolu hrát,
zpívat, cvičit, malovat.

Listopad
Listopad se mlhou šatí,
nejdřív listy buků zlatí,
potom v celém okolí,
všechny stromy oholí.

Září, říjen, listopad
podzim nastal je to tak.
Stromy krásnou barvou hrají
a lístečky opadají.
Draci létají v povětří,
provázek nijak nešetří.

Martin
Svatý Martin na zimu,
veze bílou peřinu.

Vítr
Vítr cinká na šišku,
brouček spinká v pelíšku.
Schoval se tam před zimou,
vítr houpe, houpy - hou.

Listí
Létá listí mezi stromy,
poletuje mezi domy.
Stromy spolu závodí,
kdo nejdál dohodí.

Moje máma, to je máma,
máma máma maminka.
Ta se nám tak právě hodí,
pro našeho tatínka.
A můj táta, to je táta,
hodného mám tatínka,
dobře, že ho v světě našla,
právě moje maminka.
Moje máma a můj táta,
tatínek a maminka,
k tomu ještě hodně dětí,
to je naše rodinka.

Větříček
Foukej, foukej větříčku, shoď mi jednu hruštičku.
Shoď mi jednu nebo dvě, budou sladké obě dvě.

Dešťové kapičky
Dešťové kapičky, dostaly nožičky.
Běhaly po plechu, dělaly, neplechu.

Číhaná
Číhá kočka na myšku, kotě čeká v pelíšku.
Kočka skočí, čapne myšku, už ji nese do pelíšku!

Medvídek
Deštík cupe za oknem, doma s méďou nezmoknem
Když ho vezmu do náručí, je moc rád a pěkně bručí.

Černá kočička
Naše černá kočička,
ta má fousky od mlíčka.
V zimě má i bílé chloupky,
když beží sněhem do chaloupky.

Sáně
Sáně jedou sláva, sláva,
táta s mámou pěkně mává.
Sáně jedou, tú, tú, tú
mámo, táto, už jsme tu.

Fouká
Fouká venku, fouká
pejsek z boudy kouká.
Děti staví sněhuláka
a pejska to hodně láká.
Štěká však, že nevstane
až to foukat přestane.

Sníh
Venku padá bílý sníh,
pojedeme na saních.
Sáně jedou jako drak, smějeme se jako tak.

Únor
Přišel k nám měsíc únor,
lišky se krčí u nor.
A s nimi spoustu zvířátek, 
chce jaro vrátit nazpátek.

Letos v zimě se už snad,
brzy naučím lyžovat.
Z kopce rychle sjedu dolů,
udělám pár karambolů.
To mě ale nevadí,
tatínek mě pochválí.

Lesní zvířátka
Medvěd, zajíc,, vlk a liška
po lese si běhají.
V zimě chtějí plná bříška,
potravu si hledají.

Tuhle kořen, tuhle šiška
do zásoby schovají.
V polešku se teple schoulí,
zimu v klidu přečkají.

Mrazík
Mrazík cení zoubky,
chtěl by do chaloupky.
Co dovede, to my víme.
Dovnitř si ho nepustíme.
Ať maluje pěkně zvenku,
bílé květy na okénku.


Rukavice a čepice
Nasaďte si rukavice,
přijdou velké fujavice.
A na hlavu čepici,
to přemůže vánici.
Nejen, že nám sluší,
chráni naše uši.

Leden
Leden, Leden
přikryl vodu ledem.
A kde včera byly louže,
tam to dneska pěkně klouže.

Sněhuláci
Sněhuláci, ti se mají,
nekašlou a nesmrkají.
I když kmotru meluzínu,
pozvou ráno na hostinu.

Sněhuláci
Sněhuláci, pajduláci, za jízdy si držte sosy.
Ať Vás vítr nepokácí, ať Vám nenamrznou nosy.

Vrána
Řekla vrána vráně "koupíme si nové sáně".
Budeme se na nich vozit, ve stodole na slámě.

Bílý sníh
Napadl nám bílý sníh,
pojedeme na saních.
Držíme si čepice,
blíží se k nám vánice.

Koule
Válím koule sem a tam, na velikou malou dám.
A ke kouli nos, sedne si tam kos.

Píšťalka
Otloukej se píšťalko, rozkoukej se Fialko.
Otloukej se proutku vrby, už mě v botách nohy svrbí.
Už, už abych běhal bos a zpíval si jako kos.

Sněženka
Táta včera na venku, našel první Sněženku.
A vedle ní Petrklíč, hurá, zima už je pryč.

Malý zajíček
Hody, hody, doprovody, já jsem malý zajíček.
Utíkal jsem podle vody, nesl nůši vajíček.
Že mi dá lán jetelíčka a já řekl: "Ne, ne, ne!"
Za potokem ve mlýnici, mám já strýčka králíčka,
tomu nosím každým rokem malovaná vajíčka.

Hody, hody doprovody
Hody, hody doprovody, dejte vejce malovaný.
Nedáte-l malovaný, dejte aspoň bílý, 
slepička Vám snese jiný.

Březen
Už je březen je to tak,
máme tady jaro.
Dlouhé bylo čekání, 
ale za to stálo.
Najít první sněženku,
nedá velikou práci.
A pak koukni na nebe 
jak se ptáci vrací.

My jsme děti, malé děti
my chodíme do školky.
Hrajeme si povídáme,
půjčujeme si pastelky.
Stavíme a montujeme,
venku všechno zkoumáme.
Zvědaví jsme, neposední,
kuřátka si říkáme.

Sněženka
Jak jsi bílá, něžná
Sněženko má sněžná.
Kdepak bych já byla,
jiná nežli bílá,
když jsem se blízko sněhu narodila.

Sněženka se jmenuje,
jarní radost daruje.
Konec zimy už se blíží,
potichu se jaro vplíží.
Po Sněžence Bledule, 
to už tady jaro je.
A pak k jaru zlatý klíč,
krásný, žlutý Petrklíč.

Jehnědy a kočičky
Jehnědy a kočičky, račte do mé básničky.
Pojďte ke mně, jestli chcete, ať tam venku nezmrznete.

Micka
Naše kočka Micka, tu láká jen miska.
A v ní mlíčko bílé, to je jí moc milé.

Veselý zajíček
Viděl jsem panáčkovat zajíčka, chutnala mu mrkvička.
Potom běžel do zelí a byl tuze veselý.

Kočička a pejsek
Kočka běhá po dvoře, pejsek na ni číhá:
"Pojď kočičko, pojď jen blíž snad se přece nebojíš!"


Malý zajíček
Hody, hody, doprovody, já jsem malý zajíček.
Utíkal jsem podle vody, nesl nůši vajíček.
Že mi dá lán jetelíčka a já řekl: "Ne, ne, ne!"
Za potokem ve mlýnici, mám já strýčka králíčka,
tomu nosím každým rokem malovaná vajíčka.

Hody, hody doprovody
Hody, hody doprovody, dejte vejce malovaný.
Nedáte-l malovaný, dejte aspoň bílý, 
slepička Vám snese jiný.

Třešně
V létě třešně zrají a kytičkyrozkvétají.
Lidé si zpívají, děti se koupají.

Po dešti
Po dešti jdou děti ven, říkají si "To je den!"
Po dešti si děti hrají a mámy se usmívají.

Vrabci
Kampak chodí vrabci spát? Za komínem mají hrad.
Kde má krtek postýlku? V zemi, v teplém tunýlku.

Kočka
Kočka na okapu mlsně mhouří víčka,
vidí na obloze talíř plný mlíčka.

Kuratka
ZÁŘÍ

Hurá ve školce - sluníčková školka
Kamarádi v naší školce
Září klepe na vrátka
Ahoj prázdniny

Podtémata:
Co děláme ve školce
Bezpečnost při pobytu ve školce a při pobytu venku "Pozor svítí červená"
Cestička ke školce, k domovu (dopravní výchova)
Vím, kde bydlím


Očekávané získané kompetence:
- dítě si osvojí znalost o sluníčku a jeho významu pro život, cykly v přírodě (roční období)
- naučí se žít ve skupině svých vrstevníků - pozná nové kamarády
- naučí se podřídit zájmu druhých - přizpůsobit se
- naučí se zvládnout svoje emoce - odloučení od rodiny
- pozná výhody kamarádství při hře
- naučí se rozdělit o hračky, domluvit s ostatními - skupinové hry
- naučí se výtvarně ztvárnit sluníčko
- naučí se uznávat práva druhých, jména kamarádů ve třídě, základní pravidla soužití - piktogramy
- získá zkušenost, že každý jsme jiný a každý mívá jiné zvyky, návyky, kominikace
- naučí se být tolerantní k odlišnosti druhých
- naučí se pomáhat druhým, naslouchat, neskákat druhému do řeči
- naučí se popsat některé svoje vlastnosti
- naučí se bezpečně pohybovat v prostorách MŠ a získá znalosti v oblasti bezpečnosti chodce (jak přecházet přes sinice, co je semafor, jak se správně pohybovat na chodníku při vycházce, bezpečnost na zahradě, v tělocvičně)
- seznámí se s některými dopravními značkami,
- naučí se cestu k MŠ, k domovu
- naučí se své chování přizpůsobit k sociálnímu prostředí, ve kterém se pohybuje. bude znát pravidla zdvořilého chování
- bude umět se samostatně chovat při stolování a zachovávat čistotu
- nebude se bát odloučit se na určitou dobu od rodičů

Vzdělávací činnosti nabízené dětem:

- spontanní hra
- činnosti zajišťující spokojenost a radost, veselí a pohodu
- běžné verbání i neverbální kominikační aktivity
- činnosti zaměřené na porozumění pravidlům vzájemného soužití a chování
- hry, přirozené i modelové situace, při nichž se dítě učí přijímat, respektovat  druhého
- přirozený pohyb v prostorách MŠ, dostatek pohybu venku, v tělocvičně
- relaxační chvilky s knihou, chvilky oddechu a odpočinku
- výtvarné a pracovní činnosti
- hudebně-pohybové hry s pravidly, rytmizace písniček, básniček, říkadel
- četba a prohlížení knih a encyklopedií - povídání nad obrázkem
- vzájemná komunikace, divadelní představení s tématikou, bezpečnosti při pohybu
- vyprávění jednoduchých příběhů
- dodržování pitného režimu - samoobsluha
- každodenní provádění pravidelně se opakujících úkonů hygieny a stolování
- správné držení tužky - individuální chvilky s dětmi
- grafomotorické listy
upravit

Básničky


Ve školce ať máme čisto,
každá hračka má své místo.
My to všecko víme,
po hraní si uklidíme.

Září klepe na dveře,
školka zase otevře.
Přijde do ní mnoho dětí,
bude jich tu jako smetí.
Stanou se z nich kamarádi,
co se mají spolu rádi.

Moc se těším do školky,
na kuky a na holky.
Budeme si spolu hrát,
zpívat, cvičit, malovat.

Krtecci

ZÁŘÍ

Naše školka
Moji kamarádi
Nejbližší okolí MŠ
Sklizeň ovoce, konec léta

Očekávané získané kompetence:

- děti se naučí přizpůsobit prostředí v MŠ, uvědomí si kdo je, a že má ve společnosti své místo
- naučí se odpoutat od rodičů, postupně se rozhodovat sám za sebe
- získá ohleduplnost a zdvořilost k druhým
- dítě se naučí komunikovat s ostatními, přihlásit se o slovo a projevit svůj názor, či prosbu
- začne používat základní pravidla společenského chování a jednání s ostatními
- dítě získá pojem o tom, kdo je a z jakých částí se skládá jeho tělo
- získá základní pohybové dovednosti, naučí se orientovat v prostoru
- správně se aučí držet tužku, udržovat čistotu při výtvarných činnostech
- postupně se naučí poznávat barvy a prostředí MŠ
- začne využívat a zdokonalovat své pěvecké dovednosti
- dítě se postupně naučí správně vyslovovat jednotlivá slova, pojmenovat to co ho obklopuje
- naučí se vést rozhovor s kamarády i s učitelkou, používat všechny smysly
- naučí se ochopit to, že už není sám ale v kolektivu (dělit se o hračky, o místo, řešit případné konflikty, ...)
- dítě se naučí, že svět má svá pravidla, která je nutno dodržovat, a že i v mateřské škole tyto pravidla platí - piktogramy
- postupně se naučí orientovat v čase a prostoru (co se kdy dělá, co kdy je, ...)
- posílí svou paměť (jakou má svou značku, kde se co nachází, kam se co ukádá, basničky, písničky, seznámí se s pohádkou
- naučí se ovládat své emoce a chování

Vzdělávací činnosti:

Dostatek prostoru na spontánní hru a přirozený pohyb dítěte. Výtvarné, pracovní, matematické, jazykové, pohybové, literární a hudební činnosti dle témat jednotlivých integrovaných bloků. 
Divadelní představení  ve školce. Tématické vycházky v okolí MŠ.
upravit

Básničky:

Malý malíř
Vezmi žlutou tužku, namaluj mi hrušku
a pod hrušku talíř, sláva ty jsi malíř.

Dráček
Letí, letí dráček, má barevný fráček.
Dráčku, dráčku poleť dolů, nespadni mi za stodou!

Jablíčko
Dozrálo nám jabíčko, hřálo na něj sluníčko,
děti nesou košíčky, sundají ho z větvičky.

Houby
Náš táta šel na houby, jestli on tam zabloudí.
Nezabloudí, neboj se! On nám houby přinese.

Kuratka Rijen
ŘÍJEN

Co nám přináší podzim
Padá, padá jablíčko - chyť ho, Aničko
Mísa plná vitamínů
Jak se nám strom proměnil

Podtémata:
Ptáci
Zvířata na podzim
Ovoce x zelenina
Oblékání na podzim
Krása podzimu


Očekávané získané kompetence:
- dítě se naučí všímat si změn v přírodě
- určovat základní druhy ovoce, zeleniny
- naučí se jak je důležité správné stravování (vitamíny) pro zdrvý růst
- co se v přírodě děje na podzim (sklizeň ovoce, změna počasí, změny okolo nás)
- naučí se rozpoznat strom od keře
- bude mít povědomí o rozdílech mezi živou a neživou přírodou a základních podmínkách pro existenci života
- naučí se zvládnout svoje emoce - odloučení od rodiny
- pozná výhody kamarádství při hře
- naučí se rozdělit o hračky, domluvit s ostatními - skupinové hry
- získá zkušenost, že každý jsme jiný a každý mívá jiné zvyky, návyky, komunikace
- učí se být tolerantní k odlišnosti druhých
- učí se pomáhat druhým, naslouchat, neskákat druhému do řeči
- naučí se popsat některé svoje vlastnosti
- naučí se své chování přizpůsobit k sociálnímu prostředí, ve kterém se pohybuje. bude znát pravidla zdvořilého chování
- bude umět se samostatně chovat při stolování a zachovávat čistotu
- nebude se bát odloučit se na určitou dobu od rodičů

Vzdělávací činnosti nabízené dětem:

- spontanní hra
- činnosti zajišťující spokojenost a radost, veselí a pohodu
- běžné verbání i neverbální kominikační aktivity
- činnosti zaměřené na porozumění pravidlům vzájemného soužití a chování
- hry, přirozené i modelové situace, při nichž se dítě učí přijímat, respektovat  druhého
- přirozený pohyb v prostorách MŠ, dostatek pohybu venku, v tělocvičně
- relaxační chvilky s knihou, chvilky oddechu a odpočinku
- výtvarné a pracovní činnosti
- hudebně-pohybové hry s pravidly, rytmizace písniček, básniček, říkadel
- četba a prohlížení knih a encyklopedií - povídání nad obrázkem
- vzájemná komunikace, divadelní představení s tématikou, bezpečnosti při pohybu
- vyprávění jednoduchých příběhů
- dodržování pitného režimu - samoobsluha
- každodenní provádění pravidelně se opakujících úkonů hygieny a stolování
- správné držení tužky - individuální chvilky s dětmi
- grafomotorické listy
Očekávané získané kompetence:
- dítě si osvojí znalost o sluníčku a jeho významu pro život, cykly v přírodě (roční období)
- naučí se žít ve skupině svých vrstevníků - pozná nové kamarády
- naučí se podřídit zájmu druhých - přizpůsobit se
- naučí se zvládnout svoje emoce - odloučení od rodiny
- pozná výhody kamarádství při hře
- naučí se rozdělit o hračky, domluvit s ostatními - skupinové hry
- naučí se výtvarně ztvárnit sluníčko
- naučí se uznávat práva druhých, jména kamarádů ve třídě, základní pravidla soužití - piktogramy
- získá zkušenost, že každý jsme jiný a každý mívá jiné zvyky, návyky, kominikace
- naučí se být tolerantní k odlišnosti druhých
- naučí se pomáhat druhým, naslouchat, neskákat druhému do řeči
- naučí se popsat některé svoje vlastnosti
- naučí se bezpečně pohybovat v prostorách MŠ a získá znalosti v oblasti bezpečnosti chodce (jak přecházet přes sinice, co je semafor, jak se správně pohybovat na chodníku při vycházce, bezpečnost na zahradě, v tělocvičně)
- seznámí se s některými dopravními značkami,
- naučí se cestu k MŠ, k domovu
- naučí se své chování přizpůsobit k sociálnímu prostředí, ve kterém se pohybuje. bude znát pravidla zdvořilého chování
- bude umět se samostatně chovat při stolování a zachovávat čistotu
- nebude se bát odloučit se na určitou dobu od rodičů

Vzdělávací činnosti nabízené dětem:

- spontanní hra
- činnosti zajišťující spokojenost a radost, veselí a pohodu
- běžné verbání i neverbální kominikační aktivity
- činnosti zaměřené na porozumění pravidlům vzájemného soužití a chování
- hry, přirozené i modelové situace, při nichž se dítě učí přijímat, respektovat  druhého
- přirozený pohyb v prostorách MŠ, dostatek pohybu venku, v tělocvičně
- relaxační chvilky s knihou, chvilky oddechu a odpočinku
- výtvarné a pracovní činnosti
- hudebně-pohybové hry s pravidly, rytmizace písniček, básniček, říkadel
- četba a prohlížení knih a encyklopedií - povídání nad obrázkem
- vzájemná komunikace, divadelní představení s tématikou, bezpečnosti při pohybu
- vyprávění jednoduchých příběhů
- dodržování pitného režimu - samoobsluha
- každodenní provádění pravidelně se opakujících úkonů hygieny a stolování
- správné držení tužky - individuální chvilky s dětmi
- grafomotorické listy

ŘÍJEN -Krtečči
ŘÍJEN 

Barevný podzim
Foukej, foukej větříčku
Houby a les
Přírodniny

Očekávané získané kompetence:

- dítě se naučí bezpečně pohybovat v prostředí mateřské školy, postupně se adaptuje na nové prostředí a změnu v jeho životě (kolektiv dětí odloučení od rodičů, sebeobsluhy, základn hygienické návyky)
- postupně se naučí používat různé pomůcky a potřeby - využitelné pro běžné činnosti dne
- lépe se naučí orientovat v prostorách MŠ
- u dítěte se prohloubí komunikace s kamarády, učitelkami i ostatními zaměstnanci MŠ
- učí se používat slůvka "prosím a děkuji"
- dítě se učí poznávat přírodu a využívat její přírodniny
- registruje změny podzimní barevnosti a změny počasí
- učí se novým básničkám a písničkám, naslouchá pohádkám
- zdokonaluje se, i když zatím s pomocí učitelky v sebeobsluze a obratnosti
- dítě se postupně učí koordinovat své chování a jednání
- bere již více na vědomí režim dne v MŠ,i se všemi činnostmi s ním spojenými


Vzdělávací činnosti:

Dostatek prostoru na spontánní hru a přirozený pohyb dítěte. Výtvarné, pracovní, matematické, jazykové, pohybové, literární a hudební činnosti dle témat jednotlivých integrovaných bloků. 
Divadelní představení  ve školce. Tématické vycházky v okolí MŠ.

Barevný podzim
Foukej, foukej větříčku
Houby a les
Přírodniny

Očekávané získané kompetence:

- dítě se naučí bezpečně pohybovat v prostředí mateřské školy, postupně se adaptuje na nové prostředí a změnu v jeho životě (kolektiv dětí odloučení od rodičů, sebeobsluhy, základn hygienické návyky)
- postupně se naučí používat různé pomůcky a potřeby - využitelné pro běžné činnosti dne
- lépe se naučí orientovat v prostorách MŠ
- u dítěte se prohloubí komunikace s kamarády, učitelkami i ostatními zaměstnanci MŠ
- učí se používat slůvka "prosím a děkuji"
- dítě se učí poznávat přírodu a využívat její přírodniny
- registruje změny podzimní barevnosti a změny počasí
- učí se novým básničkám a písničkám, naslouchá pohádkám
- zdokonaluje se, i když zatím s pomocí učitelky v sebeobsluze a obratnosti
- dítě se postupně učí koordinovat své chování a jednání
- bere již více na vědomí režim dne v MŠ,i se všemi činnostmi s ním spojenými


Vzdělávací činnosti:

Dostatek prostoru na spontánní hru a přirozený pohyb dítěte. Výtvarné, pracovní, matematické, jazykové, pohybové, literární a hudební činnosti dle témat jednotlivých integrovaných bloků. 
Divadelní představení  ve školce. Tématické vycházky v okolí MŠ.

LISTOPAD Krtečci

Ochrana zdraví
Zvířátka před zimou
Padá listí
Moje jméno a jména kamarádů

Očekávané získané kompetence:

- naučí se - posilovat dlouhodobou paměť tím, že si postupně již zapamatovává kde co v MŠ je, kam se co odkládá, kde má své věci, jak se kdo jmenuje, a jak se chovat k ostatním dětem a dospělým
- umí básničku - přednést samostatně, zazpívat písničku, povyprávět zážitky ze školky nebo z domova
- dítě si prohlubuje vztah k ostatním kamarádům a dospělým
- nebojí se vyjádřit své potřeby
- pamatuje si důležité pojmy, slova, věci denní potřeby a umí je správně pojmenovat
- umí požádat, poděkovat
- prohlubuje hybnost jazyka v artikulačních hrách a chvilkách
- v podzimních dnech chránit své zdraví, pojmenovat alespoň základní části lidského těla
- změny v okolí v přírodě
- pomáhat zvířátkům před zimou
- využívat všechny smysly
- samostatně se rozhodovat a vybírat si činnost, která ho zajímá a baví
- vyjmenovat všechny kamarády ze své třídy, zná jména učitelek, případně provozních zaměstnanců
- přiměřeně se umí oblékat do třídy i na ven dle vlastní potřeby termoregulacetěla
- zdravé potraviny, vitamíny, jak se chránit před nemocí



Vzdělávací činnosti:

- námětové hry na rodinu, u doktora, v obchodě, na kuchaře....
- dostatek metodických materiálů v hracích centrech
- práce a tvoření s přírodninami 
- modelování, stříhání, vybarvování
- komunitní kruh
- činnosti jazykové, praktické, pohybové, hudební, výtvarné, literární, matematické
- vycházky a hry na zahradě, sběr přírodnin


LISTOPAD - Kuřátka
Listopad - lísteček mi na dlaň spadl
U nás doma
Když kamarád stůně
Čekání na zimu

Podtémata:
Stromy x keře
Zvířátka na podzim
Ovoce, zelenina - to je zdravá potravina
Barvy podzimu


Očekávané získané kompetence:
- naučí se - proč stromy opadávají (význam sluníčka a změn v přírodě)
- rozlišovat stromy listnaté a jehličnaté, plody v přírodě na podzim
 - určovat listy, větvičky k jednotlivým stromům
- záměrně soustředit na určitou dobu
- správně třídit - přiřazovat věci podle barvy, tvaru, velikosti, materiálu
- porovnat množství, řadit předměty podle velikosti
- správně používat předložky
- pozorovat okolí a hovořit o změnách
-  záměrně naslouchat druhému, vytvářet si bohatou slovní zásobu, spontánně hovořit, souvisle se vyjadřovat
- dovede pojmenovat stav počasí
- bude vnímat bohatost a rozlišnost různých druhů rostlin
- vysvětlit co je "domov",  vyjmenuje členy rodiny, bude znát nejbližší příbuzné vazby, kdo ke komu patří
- svojí adresu bydliště
- nezastírat své pocity, vyprávět zážitky z domova
- povědomí o nemoci, proč vzniká a jak se jí dá předcházet
- seznámí se a porozumí práci doktora, sestřiček v úrovni dětského onemocnění
- pochopí, že se nemusí u doktora bát
- pozná, co mu pomáhá být zdravé
- zkušenosti s úrazem, nemocí 
- neodmítat zdravou výživu
- přijímat přiměřené množství potravy
- charakterizovat roční období, změny v přírodě a změny pro nás (oblékání, sporty, hry)
- pochopit, že každý v rodině, třídě má svou roli, podle které je potřeba se chovat

Vzdělávací činnosti nabízené dětem:

- kreslení, modelování, práce s přírodninami
- hudebně - pohybové činnosti, sportovní činnosti
- hudební představení v MŠ
- ekologicko motivované aktivity
- práce s texty, obrázkový materiál
- nebezpečné situace, jedovatost rostlin
- hry a aktivity na téma doktor, nemocnice
- kognitivní činnosti (kladení otázek a hledání odpovědí)
- běžné každodenní setkávání s pozitivními vzory vztahů a chování
- naučné vycházky do lesa a blízkého okolí
- dodržování pitného režimu - samoobsluha
- každodenní provádění pravidelně se opakujících úkonů hygieny a stolování
- správné držení tužky - individuální chvilky s dětmi
- grafomotorické listy

PROSINEC krtečci

Čertík a Mikuláš
Vánoce, Vánoce přicházejí
Lidové zvyky a tradice
Sníh kolem nás

Očekávané získané kompetence:

- dítě se naučí vnímat prostředí MŠ také formou tradic a zvyků
- chovat se ohleduplně a dělat radost jiným (výroba dárečků)
- posílí paměť nácvikem nových básniček a zpěvem koled
- charakterizovat znaky zimy
- využití sněhu,důležitost pro přírodu
- překonání strachu (nemáme proč se bát čertíků)
- krása a radost vánoční atmosféry
- zimní sporty


Vzdělávací činnosti:


- rozvoj všech smyslů
- vánoční divadelní představení, vánoční koncert, poslech a zpěv koled
- výtvarné pestré činnosti
- společná výzdoba tříd
- děti zdobí stromeček
- zima a Vánoce v pracovních materiálech

Deštík
Padá, padá deštíček, je ho plný kyblíček.
Pokropí i stromečky s barevnými lístečky.

Mikuláš
Mikuláš, ztratil plášť, Mikuláška sukni.
Hledali, nenašli - byli oba smutní.

Čertík
Čertík straší za oknem, my se ale neleknem.
Řekneme mu básničku, zazpíváme písničku.
Mikuláš nás pochválím, Andílkové pohladí.
Najdou něco v košíčku za tu hezkou básničku.

Brzy budou Vánoce
Brzy budou Vánoce, těšíme se velice.
Pod zelený stromeček, dostaneme dáreček.

pROSINEC kuřátka

Mikuláš ztratil plášť
Těšíme se na Vánoce
Zvířátka v zimě

Podtémata:
Zimní sporty a zdraví
Jak pečujeme v zimě o zvířátka


Očekávané kompetence:
- seznamování s tradicemi, zvyky a obyčeji (Mikulášská nadílka, Vánoce)
- vyzdoba třídy a stromeček
- ochrana a pomoci zvířatům v zimě
- deti se naučí znát druhy zvířat (u nás přezimující, odlétající)
- rozvoj všech smyslů
- zimní sporty, ochranné pomůcky
- zpěv koled, vánoční a zimní básničky
- zdokonalování hrubé i jemné motoriky
- vytváření pozitivního vztahu k umění, tradicím
- umí rozlišit základní geometrické tvary, porovnává vlastnosti předmětů a věci

Vzdělávací činnosti nabízené dětem:
- oslavy svátků, vyprávění zážitků
- tvoření přáníček pro své blízké
- poslech a zpěv koled, písní s vánoční tématikou
- pohybové aktivity na sněhu, grafomotorické listy s tématikou
- pokusy se sněhem a vodou, experimentování
- vystřihování a výroba dárků pro kamarády ve školce, pro členy rodiny
- vycházky ke krmelci, pozorování stop zvířat
- plníme krmítka pro ptáčky
- naučné vycházky do přírody
- třídíme odpad a sběr papíru
- zimní sporty

Listopad
Listopad se mlhou šatí,
nejdřív listy buků zlatí,
potom v celém okolí,
všechny stromy oholí.

Září, říjen, listopad
podzim nastal je to tak.
Stromy krásnou barvou hrají
a lístečky opadají.
Draci létají v povětří,
provázek nijak nešetří.

Martin
Svatý Martin na zimu,
veze bílou peřinu.

Vítr
Vítr cinká na šišku,
brouček spinká v pelíšku.
Schoval se tam před zimou,
vítr houpe, houpy - hou.

Listí
Létá listí mezi stromy,
poletuje mezi domy.
Stromy spolu závodí,
kdo nejdál dohodí.

LEDEN - krtečci

Sněží, sněží, mráz kolem běží
Zimní sporty
Lidské tělo
Zvířátka v zimě

Očekávané získané kompetence:

- posílí paměť nácvikem nových básniček a zpěvem
- charakterizovat znaky zimy
- zimní sporty
- výtvarné ztvárnění sněhuláka, zimy, lidské tělo
- poznání nových zvířátek
- naučné vycházky do přírody
- rozvíjení pohybových schopností, zdokonalování hrubé i jemné motoriky, správné držení těla
- činnosti zaměřené k vytváření zdravých životních návyků


Vzdělávací činnosti:

- rozvoj všech smyslů
- výtvarné pestré činnosti
- zima v pracovních materiálech, ztvárnění pestrýma technikama
- cvičení s písničkou
- vycházky přírodou - hledáme stopy, tvoříme venku
- námětové, smyslové a psychomotorické hry
- činnosti relaxační a odpočinkové zajišťující zdravou atmosféru a pohodu prostředí
- verbální i neverbální aktivity

Černá kočička
Naše černá kočička,
ta má fousky od mlíčka.
V zimě má i bílé chloupky,
když beží sněhem do chaloupky.

Sáně
Sáně jedou sláva, sláva,
táta s mámou pěkně mává.
Sáně jedou, tú, tú, tú
mámo, táto, už jsme tu.

Fouká
Fouká venku, fouká
pejsek z boudy kouká.
Děti staví sněhuláka
a pejska to hodně láká.
Štěká však, že nevstane
až to foukat přestane.

Sníh
Venku padá bílý sníh,
pojedeme na saních.
Sáně jedou jako drak, smějeme se jako tak.

LEDEN - kuřátka

Zima je tu děti, vrány k městu letí
Zimní radovánky a sportování
Skupenství vody - planeta Země

Podtémata:
Ochrana zdraví v zimě
Význam vitamínů pro naše zdraví
Zimní oblečení
Co umím k zápisu do základní školy


Očekávané kompetence:
- obrázkové čtení příběhu, vyhledávání piktogramů a porozumnění významu
- charakterizovat zimní období a změny v přírodě
- pomoc a ochrana živých tvorů v zimě
- vyvinout úsilí, soustředit se na činnost a její dokončení
- domluvit se slovy, porozumět slyšenému, sledovat a vyprávět příběh, pohádku
- povědomí o ochraně svého zdraví v zimě
- bezpečnost při chůzi po ledě
- pojmenovat a určovat přírodní úkazy (námraza, tání, ledovka)
- koloběh vody v přírodě, experimenty s vodou a sněhem, s ledem
- naučí se protiklady, přijímat pokyny učitele
- přirozeně projevovat pozitivní a negativní emoce
- proč pečujeme o své okolí
- mít poznatky o existenci jiných zemích, národech a kultuře


Vzdělávací činnosti nabízené dětem:
- hádanky - poznej zvířátka a předměty denní potřeby
- hudebně a pohybově zaměřené hry
- práce s atlasem
- vyhledáváme v písních zvířátka, znaky zimy
- dokončování vět/příběhů dle fantazie dětí
- obkreslování tvarů, skládání papíru, obrázkové čtení
- hry na orientaci v prostoru, na papíře
- experimentování s vodou/ledem
- zimní radovánky a sportovně relaxační činnosti
- vzdělávací tématické procházky do přírody
- předmatematické představy (porovnání, počítání, přiřazování, hry s čísly, číselná řada)
- stolní společenské hry
- návštěva v Základní škole - zúčastnění vyučování v první třídě

kuřátka ÚNOR

Zvířátka a příroda v zimě
Dovádění na sněhu
Pohádkový svět - karneval
Co rád jím

Podtémata:
Zimní sporty, ochrnné prostředky
Dopravní prostředky


Očekávané kompetence:
- děti získají poznání o životě zvířat v zimě
- charakterizovat zimní období a změny v přírodě
- rozvine se empatie a vztah k přírodě - pomáháme zvířátkům
- poznají že na planetě není všude stejné počasí
- poznají mnoho zvířat nejen u nás přezimujících, ale i ostatních
- radost z pohybu a zimní radovánky
- seznámení se s dalšími tradicemi a obyčeji (karneval, masopust)
- potlačení strachu z neznámého (masky)
- povědomí o ochraně svého zdraví v zimě
- bezpečnost při chůzi po ledě
- rozšiřování slovní zásoby, nové termíny
- různorodost sportovníchh disciplín
- přiřazování sportovních aktivit v zimě
- charakteristika dopravních prostředků
- základy dopravní výchovy

Vzdělávací činnosti nabízené dětem:
- vycházky ke krmelci, doplňování krmítek
- práce s atlasem světa, globusem
- poslech zvuků zvířat a určování kdo je kdo
- poučení o bezpečnosti při sportování
- výstava ovoce, zeleniny, potravin
- připravujeme si svačinu - praktické činnosti
- společné vyhledávání ve skupinkách z knih, na mapě
- pestrá nabídka činností dle zájmů a potřeb dětí
- dostatek pohybových aktivit, grafomotorické listy, zábavné úkoly, správný úchop tužky
- naučné vycházky


Letos v zimě se už snad,
brzy naučím lyžovat.
Z kopce rychle sjedu dolů,
udělám pár karambolů.
To mě ale nevadí,
tatínek mě pochválí.

Lesní zvířátka
Medvěd, zajíc,, vlk a liška
po lese si běhají.
V zimě chtějí plná bříška,
potravu si hledají.

Tuhle kořen, tuhle šiška
do zásoby schovají.
V polešku se teple schoulí,
zimu v klidu přečkají.

Mrazík
Mrazík cení zoubky,
chtěl by do chaloupky.
Co dovede, to my víme.
Dovnitř si ho nepustíme.
Ať maluje pěkně zvenku,
bílé květy na okénku.


Rukavice a čepice
Nasaďte si rukavice,
přijdou velké fujavice.
A na hlavu čepici,
to přemůže vánici.
Nejen, že nám sluší,
chráni naše uši.

Leden
Leden, Leden
přikryl vodu ledem.
A kde včera byly louže,
tam to dneska pěkně klouže.

Sněhuláci
Sněhuláci, ti se mají,
nekašlou a nesmrkají.
I když kmotru meluzínu,
pozvou ráno na hostinu.

Krtečči únor
Vzdělávací činnosti:

- karneval v MŠ
- hry na návštěvu ordinace u lékaře
- náměty sloužící k rozvíjení poznání
- práce s větvičkama stromů, pokus
- výtvarné pestré činnosti
- zima v pracovních materiálech, ztvárnění pestrýma technikama
- cvičení s písničkou
- vycházky přírodou - hledáme stopy, tvoříme venku
- námětové, smyslové a psychomotorické hry
- hudebně-pohybový program
- hádanky a artikulační cvičení na ohebnost jazyka, dechová cvičení, relaxační a nápravná cvičení
- pokusy a exprimenty s ledem, sněhem
- modelové situace při nichž se dítě učí přijímat a respektovat druhé

Černá kočička
Naše černá kočička,
ta má fousky od mlíčka.
V zimě má i bílé chloupky,
když beží sněhem do chaloupky.

Sáně
Sáně jedou sláva, sláva,
táta s mámou pěkně mává.
Sáně jedou, tú, tú, tú
mámo, táto, už jsme tu.

Fouká
Fouká venku, fouká
pejsek z boudy kouká.
Děti staví sněhuláka
a pejska to hodně láká.
Štěká však, že nevstane
až to foukat přestane.

Sníh
Venku padá bílý sníh,
pojedeme na saních.
Sáně jedou jako drak, smějeme se jako tak.



BŘEZEN - kuřátka


Jaro ťuká na vrátka
Zvířátka a mláďátka
Jarní kytičky
Kam teče voda

Podtémata:
Význam třídění odpadu - ochrana přírody
Ochrana zdraví na jaře - zdravý životní styl


Očekávané kompetence:
- dítě získá povědomí, co se vše na jaře děje v přírodě
- naučí se jarní kytičky, vyjmenovat, určit, ale i nakreslit - vytvořit z různých materiálů
- naučí se porovnávat, srovnávat, třídit dle velikosti a počtu (matematické představy)
- pojmenuje všechna domácí zvířata a jejich mláďata, bude umět vyprávět o jejich životě a chovu, základní rysy jednotlivých zvířat, jejich užitek
- pojmenuje a pozná, určí volně žijící zvířata
- naučí se, jak se správně chovat ke zvířátkům, jak se chovat v lese, co do přírody nepatří
- jak se v přírodě nechováme, abychom ji neničili a neohrozili svým jednáním (ekologie)
- uvědomí si význam ochrany přírody, naučí se vztahu k okolnímu světu, význam rozlišných živočichů
- naučí se zpívat písničky s jarní tématikou
- přednese několik básniček s jarní tématikou
- bude umět vyprávět o zvířátkách (moje zvířátko a jak se o něj starám)
- vývojový cyklus u zvířat i rostlin
- naučí se zasadit semínko, cibulku kytičky (praktucké dovednosti a zkušenosti) a bude se o výsadbu starat
- bude umět počítat - číselná řada (seznamujeme se s 1-10, protiklady)
- koloběh vody v přírodě
- experimenty s vodou (voda, pára, led)
- třídění odpadků, do jakého kontejneru co patří a proč (nepotřebný papír ve školce)
- dítě se naučí rozlišovat zrakové a sluchové vjemy
- bude zvládat jednoduché logické a myšlenkové operace a orientovat se v elementárních matematických pojmech
- upevnění vědomostí - význam ochrany svého zdraví - zdravý životní styl
- tužku už drží správně, rozlišuje pravou a levou stranu (může chybovat)
- v kresbě přibývají detaily
- rozlišuje zvuky

Vzdělávací činnosti nabízené dětem:
- praktické pracovní činnosti
- připravujeme si svačinu
- společné vyhledávání ve skupinkách z knih, na mapě
- podle tvaru, barvy poznáváme jednotlivé kytičky
- smyslové hry
- pestrá nabídka ostatních činností, dle zájmu a potřeb dětí
- dostatek pohybových aktivit a volných her
- individuální práce s předškoláky, grafomotorické listy, zábavné úkoly, držení tužky apod.
- hry na rozlišení prostorové orientace
- sluchové rozkládání slov na slabiky, vytleskávání slov
- experimenty s vodou ve třídě i venku
- naučné vycházky do lesa - zvuky lesa, stavby skřítkům

BŘEZEN - krtečci

Kudy zima utekla
Moje knížky
První jarní kytičky
Pučí stromy a je jaro

Očekávané získané kompetence:

- uplatňování návyků v základních formách společenského chování
- aktivně zvládat požadavky MŠ, spoluvytvářet pohodu a radost
- rozvoj úcty k životu a k přírodě
- vytváření povědomí o vlastní sounáležitosti se světem a života v něm
- sledování změn a života v obci
- dítě postupně získává dostatkem pohybu větší tělesnou zdatnost
- naučí se charakterizovat několika znaky jarní období
- bude umět vyprávět o své oblíbené knížce, kterou má doma
- naučí se, jak se správně chovat ke knížce a co s knížkou rozhodně neděláme
- získá povědomí, kde se knížky kupují, půjčují, kam se ukládájí
- prohlížení nových a neznámých knížek
- bude umět vyjmenovat první jarní kytičky (určí, popíše, nakreslí, pozná podle vůně - využívá všechny smysly)
- dítě se učí hodnotit svoje chování, jednání, své činnosti - sebehodnocení
- naučí se ovládat emoce - ne vždy se vše podaří - nenechat se odradit neúspěchem
- naučí se odmítnout komunikaci, která mu je nepříjemná (modelové situace)


Vzdělávací činnosti:

- předčítání a prohlížení knížek
- výstava neznámých knížek - vyprávění, knižní chvilky
- výtvarné činnosti - jarní kytičky
- dostatek volného pohybu - cvičení, pohybové hry, tanec za doprovodu hudby, tělocvična
- dostatek spontánní hry a různorodých aktivit - nabídka v centrech aktivit - dle jarních témat
- hry a situace, kdy se dítě učí chránit soukromí a bezpečí své i druhých
- účast na divadelních představeních
- tvoříme: výroba svého sešitku, knihy - práce s papírem
- tvoření dle fantazie dětí
- sebehodnotíme svoje díla, činnost, chování, chování kamaráda - používání správných slov
- kooperativní činnosti ve dvojicích, skupinkách
- vycházky poznávací do přírody
- hledáme, určujeme, hodnotíme

DUBEN - krtečci

Pozor na silnice - pozor svítí červená
Zvířátka a jejich mláďátka
Velikonoce
Příroda na jaře

Očekávané získané kompetence:

- dítě získá základní vědomosti z dopravní výchovy (barvy semaforu, základní značky, dopravní prostředky, jak správně přecházet silnici, ...)
- naučí se bezpečně chovat na chodníku, v provozu, jak se chováme v dopravním prostředku, na výletě
- výbava chodce, cyklisty - ochranné prostředky
- určí domácí zvířata a jejich mláďata, bude mít základní znalosti ze života zvířat
- seznámí se s tradicí oslav Velikonoc
- jarní a velikonoční básničky, nestydět se před ostatními dětmi
- naučí se ozdobit vajíčko, kraslici - různé techniky
- charakteristika všech ročních období
- získá povědomí o ostatních světadílech a rozdílech počasí (práce s mapou, globusem, knihou)


Vzdělávací činnosti:

- předčítání a prohlížení knížek - vzdělávací práce s mapou, globusem
- návštěva farmy v okolí - pozorování zvířat
- výtvarné, pohybové, pracovní a hudební činnosti k daným tématům
- obrázkové čtení, vyhledávání značek
- konstruktivní hry, na dopravu/semafor/...
- jarní kytičky
- dostatek volného pohybu - cvičení, pohybové hry, tanec za doprovodu hudby, tělocvična
- dostatek spontánní hry a různorodých aktivit - nabídka v centrech aktivit - dle jarních témat
- hry a situace, kdy se dítě učí chránit soukromí a bezpečí své i druhých
- účast na divadelních představeních
- tvoření dle fantazie dětí
- sebehodnotíme svoje díla, činnost, chování, chování kamaráda - používání správných slov
- kooperativní činnosti ve dvojicích, skupinkách
- vycházky poznávací do přírody

DUBEN - kuřátka

Kudy zima utekla
Na vajíčko ťuky, ťuk
Moje oblíbená knížka
Kdo to ťuká na vrátka - pohádkové bytosti

Podtémata:
Jarní kytičky - co se na zahrádce změnilo
Dubnové počasí + Země slaví svátek


Očekávané kompetence:
- dítě bude porovnávat změny v okolí kolem sebe a přemýšlet, proč ke změnám dochází
- pochopí jednoduché vztahy a souvislosti
- seznámí se s lidovou tradicí "Velikonoce"
- bude umět vymalovat a nabarvit různou technikou a materiálem vajíčko - kraslici
- zvládne stříhat nůžkami i jiný materiál (látku, vatu)
- naučí se postupovat podle pokynů učitelky
- přijme úkol či povinnost a zadaným činnostem se bude věnovat soustředěně a dokončí je
- zapojí se při praktických a pracovních činnostech do práce ve skupině, přizpůsobí se názorům a rozhodnutí skupiny
- bude umět vyprávět o své oblíbené knížce - rozliší důležité a nedůležité
- rozliší charakterové postavy, i dle chování a činností postav
- změny počasí ve všech ročních obdobích
- pochopí význam "Země"
- bude umět poslouchat a sledovat literární děj

Vzdělávací činnosti nabízené dětem:
- vytváření, modelování, stříhání, experimentování, zpívání, přednes
- slovní příklady, úlohy, hádanky, rébusy, labyrinty, geometrické tvary
-práce s atlasem, mapou
- tabulky Logico - časoprostorové pojmy
- praktické pracovní činnosti
- smyslové hry
- pestrá nabídka ostatních činností, dle zájmu a potřeb dětí
- dostatek pohybových aktivit a volných her
- individuální práce s předškoláky, grafomotorické listy, zábavné úkoly, držení tužky apod.
- sluchové rozkládání slov na slabiky, vytleskávání slov
- naučné vycházky do lesa - zvuky lesa, stavby skřítkům
- výlety

krtečci - květen
KVĚTEN

Květy kolem nás
Moje maminka
Barva a barvičky
Naše rodina

Očekávané získané kompetence:

- dítě určí několik stromů, rozliší jehličnaté od listnatých, poznatky z růstového cyklu stromu
- význam včel pro plody a úrodu
- naučí se určovat na jakém stromě roste jaké ovoce
- bude umět přednášet básničky mamince, vyrobit přáníčko, potěšit a dělat radost druhým
- bude znát základní a vedlejší barvy
- bude umět vyjmenovat všechny členy rodiny, znát jejich jméno, mít povědomí o povolání maminky a tatínka
- naučí se kreslit kvetoucí strom, kytičky a obrázky s jarní tématikou
- nakreslí maminku - rodinu, vyjmenuje jednotlivé části těla
- emočně stálé
- dítě by mělo umět vystupovat samostatně, mít svůj názor, umět vyjádřit svůj souhlas/nesouhlas
- dítě by se mělo umět těšit z hezkých a příjemných zážitků, přírodních a kulturních krás i setkávání se s uměním
- umí zachytit a vyjádřit své prožitky

Vzdělávací činnosti:

- čtení = rozvoj řeči, intelektu
- rozvoj jemné motoriky, rozvoj pozornosti a paměti
- rozvoj matematických schopností - nabídka činností dle témat v jednotlivých centrech aktivit
- pobyt venku - vzdělávací činnosti,, chvilky v přírodě - stromy, květiny, vůně jara, změny v přírodě, poslech ptáků
- námětové hry na rodinu, na maminku, prodavač, zahradník, ...
- jazykové hry - rytmizace slov, vytleskávání, hledání první hlásky
- předmatematické schopnosti - přiřazování, doplňování do počtu, určování počtu, počítání do pěti
- řazení podle velikosti, orientace v prostoru
- cvičení smíči, žebřiny, chůze přes překážky
- výroba přáníček pro maminku
- malování, hry s barvami
- grafomotorické listy
- kooperativní činnosti ve dvojicích, skupinkách
- vycházky poznávací do přírody

kuřátka - květen
KVĚTEN

Na našem dvoře
Květen je plný květů
Maminka má svátek
Mých pět smyslů

Podtémata:
Jaro - význam sluníčka pro nás, pro květiny a celou přírodu
v zdravém těle zdravý duch - sportujeme
Vím co jím
Májové počasí - nebojím se bouřky, nic...


Očekávané kompetence:
- dítě zná celou řadu písní, básní, říkadel (vystupuje samostatně)
- je ve hře partnertem
- uplatňuje základní společenská pravidla, reaguje přiměřeně na drobný neúspěch
- k ostatním se chová přátelsky
- umí pracovat i samostatně
- dodržuje dohodnutá pravidla
- pojmenuje všechna domácí zvířata a jejich mláďata, bude umět vyprávět o jejich životě a chovu, základní rysy jednotlivých zvířat, jejich užitek
- bude umět vyprávět o svojí rodině, o mamince, jak pomáhá a s čím
- vyrobí a získá radost z obdarování druhých - přáníčko pro maminku
- umí mluvit většinou gramaticky správně (rod, číslo, čas, tvar, slova, předložky)
- ovládá se a kontroluje
- má přiměřenou slovní zásobu
- pohybuje se koordinovaně, je přiměřeně obratné a zdatné

Vzdělávací činnosti nabízené dětem:
- vytváření, modelování, stříhání, experimentování, zpívání, přednes
- slovní příklady, úlohy, hádanky, rébusy, labyrinty, geometrické tvary
-práce s atlasem, mapou
- tabulky Logico - časoprostorové pojmy
- praktické pracovní činnosti
- smyslové hry
- pestrá nabídka ostatních činností, dle zájmu a potřeb dětí
- dostatek pohybových aktivit a volných her
- individuální práce s předškoláky, grafomotorické listy, zábavné úkoly, držení tužky apod.
- sluchové rozkládání slov na slabiky, vytleskávání slov
- naučné vycházky do lesa - zvuky lesa, stavby skřítkům
- výlety
upravit

Básničky

Březen
Už je březen je to tak,
máme tady jaro.
Dlouhé bylo čekání, 
ale za to stálo.
Najít první sněženku,
nedá velikou práci.
A pak koukni na nebe 
jak se ptáci vrací.

My jsme děti, malé děti
my chodíme do školky.
Hrajeme si povídáme,
půjčujeme si pastelky.
Stavíme a montujeme,
venku všechno zkoumáme.
Zvědaví jsme, neposední,
kuřátka si říkáme.

Sněženka
Jak jsi bílá, něžná
Sněženko má sněžná.
Kdepak bych já byla,
jiná nežli bílá,
když jsem se blízko sněhu narodila.

Sněženka se jmenuje,
jarní radost daruje.
Konec zimy už se blíží,
potichu se jaro vplíží.
Po Sněžence Bledule, 
to už tady jaro je.
A pak k jaru zlatý klíč,
krásný, žlutý Petrklíč.

ČERVEN Kuřátka

Letní hry a dovádění v přírodě
Oběh vody v přírodě
Zvířátka v Zoologické zahradě
Hurá na prázdniny

Podtémata:
U moře
U babičky a dědečka


Očekávané kompetence:
- dítě je dostatečně fyzicky a pohybově vyspělé, vědomě umí ovládat své tělo, je samostatné v sebeobsluze
- umí být citově samosttné a je schopné kontrolovat a řídit své chování
zvládá přiměřené jazykové, řečové, a komunikativní dovednosti
- zvládá koordinaci ruky a oka, jemnou motoriku, pravolevou orientaci
- umí rozlišovat zrakové a sluchové vjemy
- umí zvládat logické a myšlenkové operace a orientuje se v elementárních matematických pojmech
- získalo dostatečně rozvinutou zámernou pozornost a schopnost záměrně si zapamatovata vědomě se umí učit
- je přiměřeně sociálně samostatné a sociálně vnímavé, schopné soužití s vrstevníky ve skupině
- orientuje se ve svém prostředí, v okolním světě i v praktickém životě
- dokáže vyjmenovat mnoho zvířata zná jejich život
- umí odpovědět a popovídat smostatné a plynule o všech tématech života kolem nás (integrované bloky v MŠ)
- předškolní děti jsou připraveny na vstup a přechod do první třídy základní školy

ČERVEN Krtečci

Den dětí
Přichází léto
Letní hry a sporty
Hurá na prázdniny

Očekávané získané kompetence:
- dítě získá pocit sounáležitosti a pocit radosti z úspěchu (společná oslava dne dětí)
- bude znát a upevňovat všechny získané dovednosti a návyky v průbehu roku
- cykly a změny v přírodě, putování sluníčka světem... co kde potkalo, bude mít povědomí, že svět je různorodý, pestrý, existují i jiné národy, kultury, zvyky, obyčeje
- vyjmenuje roční období - jak jdou za sebou, dny v týdnu
- veškeré získané kompetence umí uplatňovat v praxi a dalších činnostech
- využívá naplno všech svých získaných pohybových dovedností při letním sportování na zahradě
- umí vyprávět na co se těší - gramaticky správné tvoření vět
- je plně adaptovaný v kolektivu dětí a na prostředí MŠ

Vzdělávací činnosti:
- převážná část nabízených činností probíhá venku: cvičení, svačina, vzdělávací řízené chvilky s pedagogem
- pohyb na zahradě - kontakt s vodou - stavby, konstruktivní hry, hry s vodou, pokusy
- společná oslava dne dětí
- poznávací vycházky do přírody (určujeme co vidíme, upevňujeme co jsme se v průběhu roku naučili)
- kulturní program
- cestování v dopravním prostředku
- pestrá nabídka všech rozvíjejících činností
- naučný program: poučení o nebezpečí - prázdniny (jedovaté plody, pohyb u vody, na vesnici, ve městě)
- kreativní podtémata - volba učitele, zájem dětí
- děti se učí poznávat, jednat s vrstevníky

Třešně
V létě třešně zrají a kytičkyrozkvétají.
Lidé si zpívají, děti se koupají.

Po dešti
Po dešti jdou děti ven, říkají si "To je den!"
Po dešti si děti hrají a mámy se usmívají.

Vrabci
Kampak chodí vrabci spát? Za komínem mají hrad.
Kde má krtek postýlku? V zemi, v teplém tunýlku.

Kočka
Kočka na okapu mlsně mhouří víčka,
vidí na obloze talíř plný mlíčka.

RYCHLÝ KONTAKT

obrázek
Školní 211
p.Senohraby 251 66
e-mail:
ms.mirosovice@volny.cz
ředitelka: 603 997 675

Datová schránka:
s73kuwp, Mateřská škola Mirošovice, okres Praha - východ

IČO:71004726

mobil MŠ:739 452 650

Informace

Příchod od 6:45 - 8:00 hodin.

11.6. výlet
Odjezd od MŠ:7:30


Konzultační hodiny s ředitelkou:
Vždy ve středu: dle předchozího objednání.
Lze domluvit i jiný termín a čas. Vše záleží na vzájemné domluvě.
(podněty, připomínky, stížnosti, poradenství, informace o dětech, stravování, zájmové činnosti apod., školní zralost dítěte)


Náš pověřenec GDPR je společnost SUMA.s.r.o.
Info:


Používáme cookies.
Naše webové stránky používají technologii známou jako cookies pro ukládání malého množství dat do PC nebo zařízení našich návštěvníků.Cookies nebudeme používat k shromažďování osobně identifikovatelných informací o Vás.Na tomto webu používáme:
Název: Sessionid
Účel:Tato cookie obsahuje identifikátor aktuální session.
Platnost: session
Kategorie: Nezbytně nutné

























Jídelníček

Aktuální jídelníček

obrázek
Aktuální jídelníček naleznete zde.
HOME MŠ Mirošovice

Created by © 2012 - 2024 ALS Euro s.r.o. tvorba www stránek webdesign