Archiv básniček a písniček
Eniky, beniky, kluci, holky. Ať jsi , kdo jsi, pojď si hrát
Těšíme se do své školky. tady tě má každý rád.
Láry, fáry, třesky, plesky. Malý nebo veliký, holka nebo kluk,
Ať je nám tu spolu hezky. tady je to fuk.
Ve školce ať máme čisto, V září, v září, slunce září.
každá hračka má své místo. Podzim bude v kalendáři.
My to všechno dobře víme, Źlutou barví topoly,
po hraní si uklidíme. Děti jdou zas do školy,
Ať se jim tam dobře daří.
Tak a už je zase září V září, v září, slunce září.
slunce ještě pořád září. Podzim bude v kalendáři.
Na podzim to nevypadá, Draky zase pustíme,
i když občas listí padá. jablíčka si sklidíme,
Je to léto babí, všichni už se moc těšíme.
pavouci své sítě staví.
A když na ně padne rosa,
rozzáří se i ta vosa.
Kutálí se ze dvora, tákhle velká brambora, Vezmi žlutou tužku, namaluj mi hrušku
neviděla, neslyšela, spadla na ní závora, a pod hrušku talíř, sláva ty jsi malíř.
kam to koukáš závoro?
Na tebe ty bramboro, kdyby tudy projel vlak,
byl by z tebe bramborák.
Jaro, léto, podzim, zima Jaro, léto, podzim, zima,
kalendář nám připomíná ve školce je vždycky prima.
A vy děti jistě víte, že takto rok rozdělíme.
To jsou ruce, to jsou dlaně, Pozor děti na úraz,
voda s mýdlem patří na ně. ve třídě je hodně nás,
A po jídle zase mýdlo proto nožky neběhají,
a po jídle zase mýdlo. pomalu zde chodívají.
Pár kouzelných slovíček,
při sobě vždy nosím,
nashledanou, dobrý den,
děkuji a prosím.
Pusinka by se zlobila,
kdyby škaradě mluvila, raději se usmívá
a jen hezky povídá.
Ve školce ať máme čisto,
každá hračka má své místo.
My to všecko víme,
po hraní si uklidíme.
Září klepe na dveře,
školka zase otevře.
Přijde do ní mnoho dětí,
bude jich tu jako smetí.
Stanou se z nich kamarádi,
co se mají spolu rádi.
Moc se těším do školky,
na kuky a na holky.
Budeme si spolu hrát,
zpívat, cvičit, malovat.
Listopad
Listopad se mlhou šatí,
nejdřív listy buků zlatí,
potom v celém okolí,
všechny stromy oholí.
Září, říjen, listopad
podzim nastal je to tak.
Stromy krásnou barvou hrají
a lístečky opadají.
Draci létají v povětří,
provázek nijak nešetří.
Martin
Svatý Martin na zimu,
veze bílou peřinu.
Vítr
Vítr cinká na šišku,
brouček spinká v pelíšku.
Schoval se tam před zimou,
vítr houpe, houpy - hou.
Listí
Létá listí mezi stromy,
poletuje mezi domy.
Stromy spolu závodí,
kdo nejdál dohodí.
Moje máma, to je máma,
máma máma maminka.
Ta se nám tak právě hodí,
pro našeho tatínka.
A můj táta, to je táta,
hodného mám tatínka,
dobře, že ho v světě našla,
právě moje maminka.
Moje máma a můj táta,
tatínek a maminka,
k tomu ještě hodně dětí,
to je naše rodinka.
Větříček
Foukej, foukej větříčku, shoď mi jednu hruštičku.
Shoď mi jednu nebo dvě, budou sladké obě dvě.
Dešťové kapičky
Dešťové kapičky, dostaly nožičky.
Běhaly po plechu, dělaly, neplechu.
Číhaná
Číhá kočka na myšku, kotě čeká v pelíšku.
Kočka skočí, čapne myšku, už ji nese do pelíšku!
Medvídek
Deštík cupe za oknem, doma s méďou nezmoknem
Když ho vezmu do náručí, je moc rád a pěkně bručí.
Černá kočička
Naše černá kočička,
ta má fousky od mlíčka.
V zimě má i bílé chloupky,
když beží sněhem do chaloupky.
Sáně
Sáně jedou sláva, sláva,
táta s mámou pěkně mává.
Sáně jedou, tú, tú, tú
mámo, táto, už jsme tu.
Fouká
Fouká venku, fouká
pejsek z boudy kouká.
Děti staví sněhuláka
a pejska to hodně láká.
Štěká však, že nevstane
až to foukat přestane.
Sníh
Venku padá bílý sníh,
pojedeme na saních.
Sáně jedou jako drak, smějeme se jako tak.
Únor
Přišel k nám měsíc únor,
lišky se krčí u nor.
A s nimi spoustu zvířátek,
chce jaro vrátit nazpátek.
Letos v zimě se už snad,
brzy naučím lyžovat.
Z kopce rychle sjedu dolů,
udělám pár karambolů.
To mě ale nevadí,
tatínek mě pochválí.
Lesní zvířátka
Medvěd, zajíc,, vlk a liška
po lese si běhají.
V zimě chtějí plná bříška,
potravu si hledají.
Tuhle kořen, tuhle šiška
do zásoby schovají.
V polešku se teple schoulí,
zimu v klidu přečkají.
Mrazík
Mrazík cení zoubky,
chtěl by do chaloupky.
Co dovede, to my víme.
Dovnitř si ho nepustíme.
Ať maluje pěkně zvenku,
bílé květy na okénku.
Rukavice a čepice
Nasaďte si rukavice,
přijdou velké fujavice.
A na hlavu čepici,
to přemůže vánici.
Nejen, že nám sluší,
chráni naše uši.
Leden
Leden, Leden
přikryl vodu ledem.
A kde včera byly louže,
tam to dneska pěkně klouže.
Sněhuláci
Sněhuláci, ti se mají,
nekašlou a nesmrkají.
I když kmotru meluzínu,
pozvou ráno na hostinu.
Sněhuláci
Sněhuláci, pajduláci, za jízdy si držte sosy.
Ať Vás vítr nepokácí, ať Vám nenamrznou nosy.
Vrána
Řekla vrána vráně "koupíme si nové sáně".
Budeme se na nich vozit, ve stodole na slámě.
Bílý sníh
Napadl nám bílý sníh,
pojedeme na saních.
Držíme si čepice,
blíží se k nám vánice.
Koule
Válím koule sem a tam, na velikou malou dám.
A ke kouli nos, sedne si tam kos.
Píšťalka
Otloukej se píšťalko, rozkoukej se Fialko.
Otloukej se proutku vrby, už mě v botách nohy svrbí.
Už, už abych běhal bos a zpíval si jako kos.
Sněženka
Táta včera na venku, našel první Sněženku.
A vedle ní Petrklíč, hurá, zima už je pryč.
Malý zajíček
Hody, hody, doprovody, já jsem malý zajíček.
Utíkal jsem podle vody, nesl nůši vajíček.
Že mi dá lán jetelíčka a já řekl: "Ne, ne, ne!"
Za potokem ve mlýnici, mám já strýčka králíčka,
tomu nosím každým rokem malovaná vajíčka.
Hody, hody doprovody
Hody, hody doprovody, dejte vejce malovaný.
Nedáte-l malovaný, dejte aspoň bílý,
slepička Vám snese jiný.
Březen
Už je březen je to tak,
máme tady jaro.
Dlouhé bylo čekání,
ale za to stálo.
Najít první sněženku,
nedá velikou práci.
A pak koukni na nebe
jak se ptáci vrací.
My jsme děti, malé děti
my chodíme do školky.
Hrajeme si povídáme,
půjčujeme si pastelky.
Stavíme a montujeme,
venku všechno zkoumáme.
Zvědaví jsme, neposední,
kuřátka si říkáme.
Sněženka
Jak jsi bílá, něžná
Sněženko má sněžná.
Kdepak bych já byla,
jiná nežli bílá,
když jsem se blízko sněhu narodila.
Sněženka se jmenuje,
jarní radost daruje.
Konec zimy už se blíží,
potichu se jaro vplíží.
Po Sněžence Bledule,
to už tady jaro je.
A pak k jaru zlatý klíč,
krásný, žlutý Petrklíč.
Jehnědy a kočičky
Jehnědy a kočičky, račte do mé básničky.
Pojďte ke mně, jestli chcete, ať tam venku nezmrznete.
Micka
Naše kočka Micka, tu láká jen miska.
A v ní mlíčko bílé, to je jí moc milé.
Veselý zajíček
Viděl jsem panáčkovat zajíčka, chutnala mu mrkvička.
Potom běžel do zelí a byl tuze veselý.
Kočička a pejsek
Kočka běhá po dvoře, pejsek na ni číhá:
"Pojď kočičko, pojď jen blíž snad se přece nebojíš!"
Malý zajíček
Hody, hody, doprovody, já jsem malý zajíček.
Utíkal jsem podle vody, nesl nůši vajíček.
Že mi dá lán jetelíčka a já řekl: "Ne, ne, ne!"
Za potokem ve mlýnici, mám já strýčka králíčka,
tomu nosím každým rokem malovaná vajíčka.
Hody, hody doprovody
Hody, hody doprovody, dejte vejce malovaný.
Nedáte-l malovaný, dejte aspoň bílý,
slepička Vám snese jiný.
Třešně
V létě třešně zrají a kytičkyrozkvétají.
Lidé si zpívají, děti se koupají.
Po dešti
Po dešti jdou děti ven, říkají si "To je den!"
Po dešti si děti hrají a mámy se usmívají.
Vrabci
Kampak chodí vrabci spát? Za komínem mají hrad.
Kde má krtek postýlku? V zemi, v teplém tunýlku.
Kočka
Kočka na okapu mlsně mhouří víčka,
vidí na obloze talíř plný mlíčka.
Kuratka


Vezmi žlutou tužku, namaluj mi hrušku
a pod hrušku talíř, sláva ty jsi malíř.
Dráček
Letí, letí dráček, má barevný fráček.
Dráčku, dráčku poleť dolů, nespadni mi za stodou!
Jablíčko
Dozrálo nám jabíčko, hřálo na něj sluníčko,
děti nesou košíčky, sundají ho z větvičky.
Houby
Náš táta šel na houby, jestli on tam zabloudí.
Nezabloudí, neboj se! On nám houby přinese.
Kuratka Rijen
Očekávané získané kompetence:
- dítě si osvojí znalost o sluníčku a jeho významu pro život, cykly v přírodě (roční období)
- naučí se žít ve skupině svých vrstevníků - pozná nové kamarády
- naučí se podřídit zájmu druhých - přizpůsobit se
- naučí se zvládnout svoje emoce - odloučení od rodiny
- pozná výhody kamarádství při hře
- naučí se rozdělit o hračky, domluvit s ostatními - skupinové hry
- naučí se výtvarně ztvárnit sluníčko
- naučí se uznávat práva druhých, jména kamarádů ve třídě, základní pravidla soužití - piktogramy
- získá zkušenost, že každý jsme jiný a každý mívá jiné zvyky, návyky, kominikace
- naučí se být tolerantní k odlišnosti druhých
- naučí se pomáhat druhým, naslouchat, neskákat druhému do řeči
- naučí se popsat některé svoje vlastnosti
- naučí se bezpečně pohybovat v prostorách MŠ a získá znalosti v oblasti bezpečnosti chodce (jak přecházet přes sinice, co je semafor, jak se správně pohybovat na chodníku při vycházce, bezpečnost na zahradě, v tělocvičně)
- seznámí se s některými dopravními značkami,
- naučí se cestu k MŠ, k domovu
- naučí se své chování přizpůsobit k sociálnímu prostředí, ve kterém se pohybuje. bude znát pravidla zdvořilého chování
- bude umět se samostatně chovat při stolování a zachovávat čistotu
- nebude se bát odloučit se na určitou dobu od rodičů
Vzdělávací činnosti nabízené dětem:
- spontanní hra
- činnosti zajišťující spokojenost a radost, veselí a pohodu
- běžné verbání i neverbální kominikační aktivity
- činnosti zaměřené na porozumění pravidlům vzájemného soužití a chování
- hry, přirozené i modelové situace, při nichž se dítě učí přijímat, respektovat druhého
- přirozený pohyb v prostorách MŠ, dostatek pohybu venku, v tělocvičně
- relaxační chvilky s knihou, chvilky oddechu a odpočinku
- výtvarné a pracovní činnosti
- hudebně-pohybové hry s pravidly, rytmizace písniček, básniček, říkadel
- četba a prohlížení knih a encyklopedií - povídání nad obrázkem
- vzájemná komunikace, divadelní představení s tématikou, bezpečnosti při pohybu
- vyprávění jednoduchých příběhů
- dodržování pitného režimu - samoobsluha
- každodenní provádění pravidelně se opakujících úkonů hygieny a stolování
- správné držení tužky - individuální chvilky s dětmi
- grafomotorické listy
ŘÍJEN -Krtečči
Barevný podzim
Foukej, foukej větříčku
Houby a les
Přírodniny
Očekávané získané kompetence:
- dítě se naučí bezpečně pohybovat v prostředí mateřské školy, postupně se adaptuje na nové prostředí a změnu v jeho životě (kolektiv dětí odloučení od rodičů, sebeobsluhy, základn hygienické návyky)
- postupně se naučí používat různé pomůcky a potřeby - využitelné pro běžné činnosti dne
- lépe se naučí orientovat v prostorách MŠ
- u dítěte se prohloubí komunikace s kamarády, učitelkami i ostatními zaměstnanci MŠ
- učí se používat slůvka "prosím a děkuji"
- dítě se učí poznávat přírodu a využívat její přírodniny
- registruje změny podzimní barevnosti a změny počasí
- učí se novým básničkám a písničkám, naslouchá pohádkám
- zdokonaluje se, i když zatím s pomocí učitelky v sebeobsluze a obratnosti
- dítě se postupně učí koordinovat své chování a jednání
- bere již více na vědomí režim dne v MŠ,i se všemi činnostmi s ním spojenými
Vzdělávací činnosti:
Dostatek prostoru na spontánní hru a přirozený pohyb dítěte. Výtvarné, pracovní, matematické, jazykové, pohybové, literární a hudební činnosti dle témat jednotlivých integrovaných bloků.
Divadelní představení ve školce. Tématické vycházky v okolí MŠ.
LISTOPAD Krtečci
Ochrana zdraví
Zvířátka před zimou
Padá listí
Moje jméno a jména kamarádů
Očekávané získané kompetence:
- naučí se - posilovat dlouhodobou paměť tím, že si postupně již zapamatovává kde co v MŠ je, kam se co odkládá, kde má své věci, jak se kdo jmenuje, a jak se chovat k ostatním dětem a dospělým
- umí básničku - přednést samostatně, zazpívat písničku, povyprávět zážitky ze školky nebo z domova
- dítě si prohlubuje vztah k ostatním kamarádům a dospělým
- nebojí se vyjádřit své potřeby
- pamatuje si důležité pojmy, slova, věci denní potřeby a umí je správně pojmenovat
- umí požádat, poděkovat
- prohlubuje hybnost jazyka v artikulačních hrách a chvilkách
- v podzimních dnech chránit své zdraví, pojmenovat alespoň základní části lidského těla
- změny v okolí v přírodě
- pomáhat zvířátkům před zimou
- využívat všechny smysly
- samostatně se rozhodovat a vybírat si činnost, která ho zajímá a baví
- vyjmenovat všechny kamarády ze své třídy, zná jména učitelek, případně provozních zaměstnanců
- přiměřeně se umí oblékat do třídy i na ven dle vlastní potřeby termoregulacetěla
- zdravé potraviny, vitamíny, jak se chránit před nemocí
Vzdělávací činnosti:
- námětové hry na rodinu, u doktora, v obchodě, na kuchaře....
- dostatek metodických materiálů v hracích centrech
- práce a tvoření s přírodninami
- modelování, stříhání, vybarvování
- komunitní kruh
- činnosti jazykové, praktické, pohybové, hudební, výtvarné, literární, matematické
- vycházky a hry na zahradě, sběr přírodnin
LISTOPAD - Kuřátka
Listopad - lísteček mi na dlaň spadl
U nás doma
Když kamarád stůně
Čekání na zimu
Podtémata:
Stromy x keře
Zvířátka na podzim
Ovoce, zelenina - to je zdravá potravina
Barvy podzimu
Očekávané získané kompetence:
- naučí se - proč stromy opadávají (význam sluníčka a změn v přírodě)
- rozlišovat stromy listnaté a jehličnaté, plody v přírodě na podzim
- určovat listy, větvičky k jednotlivým stromům
- záměrně soustředit na určitou dobu
- správně třídit - přiřazovat věci podle barvy, tvaru, velikosti, materiálu
- porovnat množství, řadit předměty podle velikosti
- správně používat předložky
- pozorovat okolí a hovořit o změnách
- záměrně naslouchat druhému, vytvářet si bohatou slovní zásobu, spontánně hovořit, souvisle se vyjadřovat
- dovede pojmenovat stav počasí
- bude vnímat bohatost a rozlišnost různých druhů rostlin
- vysvětlit co je "domov", vyjmenuje členy rodiny, bude znát nejbližší příbuzné vazby, kdo ke komu patří
- svojí adresu bydliště
- nezastírat své pocity, vyprávět zážitky z domova
- povědomí o nemoci, proč vzniká a jak se jí dá předcházet
- seznámí se a porozumí práci doktora, sestřiček v úrovni dětského onemocnění
- pochopí, že se nemusí u doktora bát
- pozná, co mu pomáhá být zdravé
- zkušenosti s úrazem, nemocí
- neodmítat zdravou výživu
- přijímat přiměřené množství potravy
- charakterizovat roční období, změny v přírodě a změny pro nás (oblékání, sporty, hry)
- pochopit, že každý v rodině, třídě má svou roli, podle které je potřeba se chovat
Vzdělávací činnosti nabízené dětem:
- kreslení, modelování, práce s přírodninami
- hudebně - pohybové činnosti, sportovní činnosti
- hudební představení v MŠ
- ekologicko motivované aktivity
- práce s texty, obrázkový materiál
- nebezpečné situace, jedovatost rostlin
- hry a aktivity na téma doktor, nemocnice
- kognitivní činnosti (kladení otázek a hledání odpovědí)
- běžné každodenní setkávání s pozitivními vzory vztahů a chování
- naučné vycházky do lesa a blízkého okolí
- dodržování pitného režimu - samoobsluha
- každodenní provádění pravidelně se opakujících úkonů hygieny a stolování
- správné držení tužky - individuální chvilky s dětmi
- grafomotorické listy
PROSINEC krtečci
Čertík a Mikuláš
Vánoce, Vánoce přicházejí
Lidové zvyky a tradice
Sníh kolem nás
Očekávané získané kompetence:
- dítě se naučí vnímat prostředí MŠ také formou tradic a zvyků
- chovat se ohleduplně a dělat radost jiným (výroba dárečků)
- posílí paměť nácvikem nových básniček a zpěvem koled
- charakterizovat znaky zimy
- využití sněhu,důležitost pro přírodu
- překonání strachu (nemáme proč se bát čertíků)
- krása a radost vánoční atmosféry
- zimní sporty
Vzdělávací činnosti:
- rozvoj všech smyslů
- vánoční divadelní představení, vánoční koncert, poslech a zpěv koled
- výtvarné pestré činnosti
- společná výzdoba tříd
- děti zdobí stromeček
- zima a Vánoce v pracovních materiálech
Deštík
Padá, padá deštíček, je ho plný kyblíček.
Pokropí i stromečky s barevnými lístečky.
Mikuláš
Mikuláš, ztratil plášť, Mikuláška sukni.
Hledali, nenašli - byli oba smutní.
Čertík
Čertík straší za oknem, my se ale neleknem.
Řekneme mu básničku, zazpíváme písničku.
Mikuláš nás pochválím, Andílkové pohladí.
Najdou něco v košíčku za tu hezkou básničku.
Brzy budou Vánoce
Brzy budou Vánoce, těšíme se velice.
Pod zelený stromeček, dostaneme dáreček.
pROSINEC kuřátka
Mikuláš ztratil plášť
Těšíme se na Vánoce
Zvířátka v zimě
Podtémata:
Zimní sporty a zdraví
Jak pečujeme v zimě o zvířátka
Očekávané kompetence:
- seznamování s tradicemi, zvyky a obyčeji (Mikulášská nadílka, Vánoce)
- vyzdoba třídy a stromeček
- ochrana a pomoci zvířatům v zimě
- deti se naučí znát druhy zvířat (u nás přezimující, odlétající)
- rozvoj všech smyslů
- zimní sporty, ochranné pomůcky
- zpěv koled, vánoční a zimní básničky
- zdokonalování hrubé i jemné motoriky
- vytváření pozitivního vztahu k umění, tradicím
- umí rozlišit základní geometrické tvary, porovnává vlastnosti předmětů a věci
Vzdělávací činnosti nabízené dětem:
- oslavy svátků, vyprávění zážitků
- tvoření přáníček pro své blízké
- poslech a zpěv koled, písní s vánoční tématikou
- pohybové aktivity na sněhu, grafomotorické listy s tématikou
- pokusy se sněhem a vodou, experimentování
- vystřihování a výroba dárků pro kamarády ve školce, pro členy rodiny
- vycházky ke krmelci, pozorování stop zvířat
- plníme krmítka pro ptáčky
- naučné vycházky do přírody
- třídíme odpad a sběr papíru
- zimní sporty
Listopad
Listopad se mlhou šatí,
nejdřív listy buků zlatí,
potom v celém okolí,
všechny stromy oholí.
Září, říjen, listopad
podzim nastal je to tak.
Stromy krásnou barvou hrají
a lístečky opadají.
Draci létají v povětří,
provázek nijak nešetří.
Martin
Svatý Martin na zimu,
veze bílou peřinu.
Vítr
Vítr cinká na šišku,
brouček spinká v pelíšku.
Schoval se tam před zimou,
vítr houpe, houpy - hou.
Listí
Létá listí mezi stromy,
poletuje mezi domy.
Stromy spolu závodí,
kdo nejdál dohodí.
LEDEN - krtečci
Sněží, sněží, mráz kolem běží
Zimní sporty
Lidské tělo
Zvířátka v zimě
Očekávané získané kompetence:
- posílí paměť nácvikem nových básniček a zpěvem
- charakterizovat znaky zimy
- zimní sporty
- výtvarné ztvárnění sněhuláka, zimy, lidské tělo
- poznání nových zvířátek
- naučné vycházky do přírody
- rozvíjení pohybových schopností, zdokonalování hrubé i jemné motoriky, správné držení těla
- činnosti zaměřené k vytváření zdravých životních návyků
Vzdělávací činnosti:
- rozvoj všech smyslů
- výtvarné pestré činnosti
- zima v pracovních materiálech, ztvárnění pestrýma technikama
- cvičení s písničkou
- vycházky přírodou - hledáme stopy, tvoříme venku
- námětové, smyslové a psychomotorické hry
- činnosti relaxační a odpočinkové zajišťující zdravou atmosféru a pohodu prostředí
- verbální i neverbální aktivity
Černá kočička
Naše černá kočička,
ta má fousky od mlíčka.
V zimě má i bílé chloupky,
když beží sněhem do chaloupky.
Sáně
Sáně jedou sláva, sláva,
táta s mámou pěkně mává.
Sáně jedou, tú, tú, tú
mámo, táto, už jsme tu.
Fouká
Fouká venku, fouká
pejsek z boudy kouká.
Děti staví sněhuláka
a pejska to hodně láká.
Štěká však, že nevstane
až to foukat přestane.
Sníh
Venku padá bílý sníh,
pojedeme na saních.
Sáně jedou jako drak, smějeme se jako tak.
LEDEN - kuřátka
Zima je tu děti, vrány k městu letí
Zimní radovánky a sportování
Skupenství vody - planeta Země
Podtémata:
Ochrana zdraví v zimě
Význam vitamínů pro naše zdraví
Zimní oblečení
Co umím k zápisu do základní školy
Očekávané kompetence:
- obrázkové čtení příběhu, vyhledávání piktogramů a porozumnění významu
- charakterizovat zimní období a změny v přírodě
- pomoc a ochrana živých tvorů v zimě
- vyvinout úsilí, soustředit se na činnost a její dokončení
- domluvit se slovy, porozumět slyšenému, sledovat a vyprávět příběh, pohádku
- povědomí o ochraně svého zdraví v zimě
- bezpečnost při chůzi po ledě
- pojmenovat a určovat přírodní úkazy (námraza, tání, ledovka)
- koloběh vody v přírodě, experimenty s vodou a sněhem, s ledem
- naučí se protiklady, přijímat pokyny učitele
- přirozeně projevovat pozitivní a negativní emoce
- proč pečujeme o své okolí
- mít poznatky o existenci jiných zemích, národech a kultuře
Vzdělávací činnosti nabízené dětem:
- hádanky - poznej zvířátka a předměty denní potřeby
- hudebně a pohybově zaměřené hry
- práce s atlasem
- vyhledáváme v písních zvířátka, znaky zimy
- dokončování vět/příběhů dle fantazie dětí
- obkreslování tvarů, skládání papíru, obrázkové čtení
- hry na orientaci v prostoru, na papíře
- experimentování s vodou/ledem
- zimní radovánky a sportovně relaxační činnosti
- vzdělávací tématické procházky do přírody
- předmatematické představy (porovnání, počítání, přiřazování, hry s čísly, číselná řada)
- stolní společenské hry
- návštěva v Základní škole - zúčastnění vyučování v první třídě
kuřátka ÚNOR
Zvířátka a příroda v zimě
Dovádění na sněhu
Pohádkový svět - karneval
Co rád jím
Podtémata:
Zimní sporty, ochrnné prostředky
Dopravní prostředky
Očekávané kompetence:
- děti získají poznání o životě zvířat v zimě
- charakterizovat zimní období a změny v přírodě
- rozvine se empatie a vztah k přírodě - pomáháme zvířátkům
- poznají že na planetě není všude stejné počasí
- poznají mnoho zvířat nejen u nás přezimujících, ale i ostatních
- radost z pohybu a zimní radovánky
- seznámení se s dalšími tradicemi a obyčeji (karneval, masopust)
- potlačení strachu z neznámého (masky)
- povědomí o ochraně svého zdraví v zimě
- bezpečnost při chůzi po ledě
- rozšiřování slovní zásoby, nové termíny
- různorodost sportovníchh disciplín
- přiřazování sportovních aktivit v zimě
- charakteristika dopravních prostředků
- základy dopravní výchovy
Vzdělávací činnosti nabízené dětem:
- vycházky ke krmelci, doplňování krmítek
- práce s atlasem světa, globusem
- poslech zvuků zvířat a určování kdo je kdo
- poučení o bezpečnosti při sportování
- výstava ovoce, zeleniny, potravin
- připravujeme si svačinu - praktické činnosti
- společné vyhledávání ve skupinkách z knih, na mapě
- pestrá nabídka činností dle zájmů a potřeb dětí
- dostatek pohybových aktivit, grafomotorické listy, zábavné úkoly, správný úchop tužky
- naučné vycházky
Letos v zimě se už snad,
brzy naučím lyžovat.
Z kopce rychle sjedu dolů,
udělám pár karambolů.
To mě ale nevadí,
tatínek mě pochválí.
Lesní zvířátka
Medvěd, zajíc,, vlk a liška
po lese si běhají.
V zimě chtějí plná bříška,
potravu si hledají.
Tuhle kořen, tuhle šiška
do zásoby schovají.
V polešku se teple schoulí,
zimu v klidu přečkají.
Mrazík
Mrazík cení zoubky,
chtěl by do chaloupky.
Co dovede, to my víme.
Dovnitř si ho nepustíme.
Ať maluje pěkně zvenku,
bílé květy na okénku.
Rukavice a čepice
Nasaďte si rukavice,
přijdou velké fujavice.
A na hlavu čepici,
to přemůže vánici.
Nejen, že nám sluší,
chráni naše uši.
Leden
Leden, Leden
přikryl vodu ledem.
A kde včera byly louže,
tam to dneska pěkně klouže.
Sněhuláci
Sněhuláci, ti se mají,
nekašlou a nesmrkají.
I když kmotru meluzínu,
pozvou ráno na hostinu.
Krtečči únor
Vzdělávací činnosti:
- karneval v MŠ
- hry na návštěvu ordinace u lékaře
- náměty sloužící k rozvíjení poznání
- práce s větvičkama stromů, pokus
- výtvarné pestré činnosti
- zima v pracovních materiálech, ztvárnění pestrýma technikama
- cvičení s písničkou
- vycházky přírodou - hledáme stopy, tvoříme venku
- námětové, smyslové a psychomotorické hry
- hudebně-pohybový program
- hádanky a artikulační cvičení na ohebnost jazyka, dechová cvičení, relaxační a nápravná cvičení
- pokusy a exprimenty s ledem, sněhem
- modelové situace při nichž se dítě učí přijímat a respektovat druhé
Černá kočička
Naše černá kočička,
ta má fousky od mlíčka.
V zimě má i bílé chloupky,
když beží sněhem do chaloupky.
Sáně
Sáně jedou sláva, sláva,
táta s mámou pěkně mává.
Sáně jedou, tú, tú, tú
mámo, táto, už jsme tu.
Fouká
Fouká venku, fouká
pejsek z boudy kouká.
Děti staví sněhuláka
a pejska to hodně láká.
Štěká však, že nevstane
až to foukat přestane.
Sníh
Venku padá bílý sníh,
pojedeme na saních.
Sáně jedou jako drak, smějeme se jako tak.
Těšíme se do své školky. tady tě má každý rád.
Láry, fáry, třesky, plesky. Malý nebo veliký, holka nebo kluk,
Ať je nám tu spolu hezky. tady je to fuk.
Ve školce ať máme čisto, V září, v září, slunce září.
každá hračka má své místo. Podzim bude v kalendáři.
My to všechno dobře víme, Źlutou barví topoly,
po hraní si uklidíme. Děti jdou zas do školy,
Ať se jim tam dobře daří.
Tak a už je zase září V září, v září, slunce září.
slunce ještě pořád září. Podzim bude v kalendáři.
Na podzim to nevypadá, Draky zase pustíme,
i když občas listí padá. jablíčka si sklidíme,
Je to léto babí, všichni už se moc těšíme.
pavouci své sítě staví.
A když na ně padne rosa,
rozzáří se i ta vosa.
Kutálí se ze dvora, tákhle velká brambora, Vezmi žlutou tužku, namaluj mi hrušku
neviděla, neslyšela, spadla na ní závora, a pod hrušku talíř, sláva ty jsi malíř.
kam to koukáš závoro?
Na tebe ty bramboro, kdyby tudy projel vlak,
byl by z tebe bramborák.
Jaro, léto, podzim, zima Jaro, léto, podzim, zima,
kalendář nám připomíná ve školce je vždycky prima.
A vy děti jistě víte, že takto rok rozdělíme.
To jsou ruce, to jsou dlaně, Pozor děti na úraz,
voda s mýdlem patří na ně. ve třídě je hodně nás,
A po jídle zase mýdlo proto nožky neběhají,
a po jídle zase mýdlo. pomalu zde chodívají.
Pár kouzelných slovíček,
při sobě vždy nosím,
nashledanou, dobrý den,
děkuji a prosím.
Pusinka by se zlobila,
kdyby škaradě mluvila, raději se usmívá
a jen hezky povídá.
Ve školce ať máme čisto,
každá hračka má své místo.
My to všecko víme,
po hraní si uklidíme.
Září klepe na dveře,
školka zase otevře.
Přijde do ní mnoho dětí,
bude jich tu jako smetí.
Stanou se z nich kamarádi,
co se mají spolu rádi.
Moc se těším do školky,
na kuky a na holky.
Budeme si spolu hrát,
zpívat, cvičit, malovat.
Listopad
Listopad se mlhou šatí,
nejdřív listy buků zlatí,
potom v celém okolí,
všechny stromy oholí.
Září, říjen, listopad
podzim nastal je to tak.
Stromy krásnou barvou hrají
a lístečky opadají.
Draci létají v povětří,
provázek nijak nešetří.
Martin
Svatý Martin na zimu,
veze bílou peřinu.
Vítr
Vítr cinká na šišku,
brouček spinká v pelíšku.
Schoval se tam před zimou,
vítr houpe, houpy - hou.
Listí
Létá listí mezi stromy,
poletuje mezi domy.
Stromy spolu závodí,
kdo nejdál dohodí.
Moje máma, to je máma,
máma máma maminka.
Ta se nám tak právě hodí,
pro našeho tatínka.
A můj táta, to je táta,
hodného mám tatínka,
dobře, že ho v světě našla,
právě moje maminka.
Moje máma a můj táta,
tatínek a maminka,
k tomu ještě hodně dětí,
to je naše rodinka.
Větříček
Foukej, foukej větříčku, shoď mi jednu hruštičku.
Shoď mi jednu nebo dvě, budou sladké obě dvě.
Dešťové kapičky
Dešťové kapičky, dostaly nožičky.
Běhaly po plechu, dělaly, neplechu.
Číhaná
Číhá kočka na myšku, kotě čeká v pelíšku.
Kočka skočí, čapne myšku, už ji nese do pelíšku!
Medvídek
Deštík cupe za oknem, doma s méďou nezmoknem
Když ho vezmu do náručí, je moc rád a pěkně bručí.
Černá kočička
Naše černá kočička,
ta má fousky od mlíčka.
V zimě má i bílé chloupky,
když beží sněhem do chaloupky.
Sáně
Sáně jedou sláva, sláva,
táta s mámou pěkně mává.
Sáně jedou, tú, tú, tú
mámo, táto, už jsme tu.
Fouká
Fouká venku, fouká
pejsek z boudy kouká.
Děti staví sněhuláka
a pejska to hodně láká.
Štěká však, že nevstane
až to foukat přestane.
Sníh
Venku padá bílý sníh,
pojedeme na saních.
Sáně jedou jako drak, smějeme se jako tak.
Únor
Přišel k nám měsíc únor,
lišky se krčí u nor.
A s nimi spoustu zvířátek,
chce jaro vrátit nazpátek.
Letos v zimě se už snad,
brzy naučím lyžovat.
Z kopce rychle sjedu dolů,
udělám pár karambolů.
To mě ale nevadí,
tatínek mě pochválí.
Lesní zvířátka
Medvěd, zajíc,, vlk a liška
po lese si běhají.
V zimě chtějí plná bříška,
potravu si hledají.
Tuhle kořen, tuhle šiška
do zásoby schovají.
V polešku se teple schoulí,
zimu v klidu přečkají.
Mrazík
Mrazík cení zoubky,
chtěl by do chaloupky.
Co dovede, to my víme.
Dovnitř si ho nepustíme.
Ať maluje pěkně zvenku,
bílé květy na okénku.
Rukavice a čepice
Nasaďte si rukavice,
přijdou velké fujavice.
A na hlavu čepici,
to přemůže vánici.
Nejen, že nám sluší,
chráni naše uši.
Leden
Leden, Leden
přikryl vodu ledem.
A kde včera byly louže,
tam to dneska pěkně klouže.
Sněhuláci
Sněhuláci, ti se mají,
nekašlou a nesmrkají.
I když kmotru meluzínu,
pozvou ráno na hostinu.
Sněhuláci
Sněhuláci, pajduláci, za jízdy si držte sosy.
Ať Vás vítr nepokácí, ať Vám nenamrznou nosy.
Vrána
Řekla vrána vráně "koupíme si nové sáně".
Budeme se na nich vozit, ve stodole na slámě.
Bílý sníh
Napadl nám bílý sníh,
pojedeme na saních.
Držíme si čepice,
blíží se k nám vánice.
Koule
Válím koule sem a tam, na velikou malou dám.
A ke kouli nos, sedne si tam kos.
Píšťalka
Otloukej se píšťalko, rozkoukej se Fialko.
Otloukej se proutku vrby, už mě v botách nohy svrbí.
Už, už abych běhal bos a zpíval si jako kos.
Sněženka
Táta včera na venku, našel první Sněženku.
A vedle ní Petrklíč, hurá, zima už je pryč.
Malý zajíček
Hody, hody, doprovody, já jsem malý zajíček.
Utíkal jsem podle vody, nesl nůši vajíček.
Že mi dá lán jetelíčka a já řekl: "Ne, ne, ne!"
Za potokem ve mlýnici, mám já strýčka králíčka,
tomu nosím každým rokem malovaná vajíčka.
Hody, hody doprovody
Hody, hody doprovody, dejte vejce malovaný.
Nedáte-l malovaný, dejte aspoň bílý,
slepička Vám snese jiný.
Březen
Už je březen je to tak,
máme tady jaro.
Dlouhé bylo čekání,
ale za to stálo.
Najít první sněženku,
nedá velikou práci.
A pak koukni na nebe
jak se ptáci vrací.
My jsme děti, malé děti
my chodíme do školky.
Hrajeme si povídáme,
půjčujeme si pastelky.
Stavíme a montujeme,
venku všechno zkoumáme.
Zvědaví jsme, neposední,
kuřátka si říkáme.
Sněženka
Jak jsi bílá, něžná
Sněženko má sněžná.
Kdepak bych já byla,
jiná nežli bílá,
když jsem se blízko sněhu narodila.
Sněženka se jmenuje,
jarní radost daruje.
Konec zimy už se blíží,
potichu se jaro vplíží.
Po Sněžence Bledule,
to už tady jaro je.
A pak k jaru zlatý klíč,
krásný, žlutý Petrklíč.
Jehnědy a kočičky
Jehnědy a kočičky, račte do mé básničky.
Pojďte ke mně, jestli chcete, ať tam venku nezmrznete.
Micka
Naše kočka Micka, tu láká jen miska.
A v ní mlíčko bílé, to je jí moc milé.
Veselý zajíček
Viděl jsem panáčkovat zajíčka, chutnala mu mrkvička.
Potom běžel do zelí a byl tuze veselý.
Kočička a pejsek
Kočka běhá po dvoře, pejsek na ni číhá:
"Pojď kočičko, pojď jen blíž snad se přece nebojíš!"
Malý zajíček
Hody, hody, doprovody, já jsem malý zajíček.
Utíkal jsem podle vody, nesl nůši vajíček.
Že mi dá lán jetelíčka a já řekl: "Ne, ne, ne!"
Za potokem ve mlýnici, mám já strýčka králíčka,
tomu nosím každým rokem malovaná vajíčka.
Hody, hody doprovody
Hody, hody doprovody, dejte vejce malovaný.
Nedáte-l malovaný, dejte aspoň bílý,
slepička Vám snese jiný.
Třešně
V létě třešně zrají a kytičkyrozkvétají.
Lidé si zpívají, děti se koupají.
Po dešti
Po dešti jdou děti ven, říkají si "To je den!"
Po dešti si děti hrají a mámy se usmívají.
Vrabci
Kampak chodí vrabci spát? Za komínem mají hrad.
Kde má krtek postýlku? V zemi, v teplém tunýlku.
Kočka
Kočka na okapu mlsně mhouří víčka,
vidí na obloze talíř plný mlíčka.
Kuratka
ZÁŘÍ
Hurá ve školce - sluníčková školka
Kamarádi v naší školce
Září klepe na vrátka
Ahoj prázdniny
Podtémata:
Co děláme ve školce
Bezpečnost při pobytu ve školce a při pobytu venku "Pozor svítí červená"
Cestička ke školce, k domovu (dopravní výchova)
Vím, kde bydlím
Očekávané získané kompetence:
- dítě si osvojí znalost o sluníčku a jeho významu pro život, cykly v přírodě (roční období)
- naučí se žít ve skupině svých vrstevníků - pozná nové kamarády
- naučí se podřídit zájmu druhých - přizpůsobit se
- naučí se zvládnout svoje emoce - odloučení od rodiny
- pozná výhody kamarádství při hře
- naučí se rozdělit o hračky, domluvit s ostatními - skupinové hry
- naučí se výtvarně ztvárnit sluníčko
- naučí se uznávat práva druhých, jména kamarádů ve třídě, základní pravidla soužití - piktogramy
- získá zkušenost, že každý jsme jiný a každý mívá jiné zvyky, návyky, kominikace
- naučí se být tolerantní k odlišnosti druhých
- naučí se pomáhat druhým, naslouchat, neskákat druhému do řeči
- naučí se popsat některé svoje vlastnosti
- naučí se bezpečně pohybovat v prostorách MŠ a získá znalosti v oblasti bezpečnosti chodce (jak přecházet přes sinice, co je semafor, jak se správně pohybovat na chodníku při vycházce, bezpečnost na zahradě, v tělocvičně)
- seznámí se s některými dopravními značkami,
- naučí se cestu k MŠ, k domovu
- naučí se své chování přizpůsobit k sociálnímu prostředí, ve kterém se pohybuje. bude znát pravidla zdvořilého chování
- bude umět se samostatně chovat při stolování a zachovávat čistotu
- nebude se bát odloučit se na určitou dobu od rodičů
Vzdělávací činnosti nabízené dětem:
- spontanní hra
- činnosti zajišťující spokojenost a radost, veselí a pohodu
- běžné verbání i neverbální kominikační aktivity
- činnosti zaměřené na porozumění pravidlům vzájemného soužití a chování
- hry, přirozené i modelové situace, při nichž se dítě učí přijímat, respektovat druhého
- přirozený pohyb v prostorách MŠ, dostatek pohybu venku, v tělocvičně
- relaxační chvilky s knihou, chvilky oddechu a odpočinku
- výtvarné a pracovní činnosti
- hudebně-pohybové hry s pravidly, rytmizace písniček, básniček, říkadel
- četba a prohlížení knih a encyklopedií - povídání nad obrázkem
- vzájemná komunikace, divadelní představení s tématikou, bezpečnosti při pohybu
- vyprávění jednoduchých příběhů
- dodržování pitného režimu - samoobsluha
- každodenní provádění pravidelně se opakujících úkonů hygieny a stolování
- správné držení tužky - individuální chvilky s dětmi
- grafomotorické listy
Hurá ve školce - sluníčková školka
Kamarádi v naší školce
Září klepe na vrátka
Ahoj prázdniny
Podtémata:
Co děláme ve školce
Bezpečnost při pobytu ve školce a při pobytu venku "Pozor svítí červená"
Cestička ke školce, k domovu (dopravní výchova)
Vím, kde bydlím
Očekávané získané kompetence:
- dítě si osvojí znalost o sluníčku a jeho významu pro život, cykly v přírodě (roční období)
- naučí se žít ve skupině svých vrstevníků - pozná nové kamarády
- naučí se podřídit zájmu druhých - přizpůsobit se
- naučí se zvládnout svoje emoce - odloučení od rodiny
- pozná výhody kamarádství při hře
- naučí se rozdělit o hračky, domluvit s ostatními - skupinové hry
- naučí se výtvarně ztvárnit sluníčko
- naučí se uznávat práva druhých, jména kamarádů ve třídě, základní pravidla soužití - piktogramy
- získá zkušenost, že každý jsme jiný a každý mívá jiné zvyky, návyky, kominikace
- naučí se být tolerantní k odlišnosti druhých
- naučí se pomáhat druhým, naslouchat, neskákat druhému do řeči
- naučí se popsat některé svoje vlastnosti
- naučí se bezpečně pohybovat v prostorách MŠ a získá znalosti v oblasti bezpečnosti chodce (jak přecházet přes sinice, co je semafor, jak se správně pohybovat na chodníku při vycházce, bezpečnost na zahradě, v tělocvičně)
- seznámí se s některými dopravními značkami,
- naučí se cestu k MŠ, k domovu
- naučí se své chování přizpůsobit k sociálnímu prostředí, ve kterém se pohybuje. bude znát pravidla zdvořilého chování
- bude umět se samostatně chovat při stolování a zachovávat čistotu
- nebude se bát odloučit se na určitou dobu od rodičů
Vzdělávací činnosti nabízené dětem:
- spontanní hra
- činnosti zajišťující spokojenost a radost, veselí a pohodu
- běžné verbání i neverbální kominikační aktivity
- činnosti zaměřené na porozumění pravidlům vzájemného soužití a chování
- hry, přirozené i modelové situace, při nichž se dítě učí přijímat, respektovat druhého
- přirozený pohyb v prostorách MŠ, dostatek pohybu venku, v tělocvičně
- relaxační chvilky s knihou, chvilky oddechu a odpočinku
- výtvarné a pracovní činnosti
- hudebně-pohybové hry s pravidly, rytmizace písniček, básniček, říkadel
- četba a prohlížení knih a encyklopedií - povídání nad obrázkem
- vzájemná komunikace, divadelní představení s tématikou, bezpečnosti při pohybu
- vyprávění jednoduchých příběhů
- dodržování pitného režimu - samoobsluha
- každodenní provádění pravidelně se opakujících úkonů hygieny a stolování
- správné držení tužky - individuální chvilky s dětmi
- grafomotorické listy

Básničky
Ve školce ať máme čisto,
každá hračka má své místo.
My to všecko víme,
po hraní si uklidíme.
Září klepe na dveře,
školka zase otevře.
Přijde do ní mnoho dětí,
bude jich tu jako smetí.
Stanou se z nich kamarádi,
co se mají spolu rádi.
Moc se těším do školky,
na kuky a na holky.
Budeme si spolu hrát,
zpívat, cvičit, malovat.
Krtecci
ZÁŘÍ
Naše školka
Moji kamarádi
Nejbližší okolí MŠ
Sklizeň ovoce, konec léta
Očekávané získané kompetence:
- děti se naučí přizpůsobit prostředí v MŠ, uvědomí si kdo je, a že má ve společnosti své místo
- naučí se odpoutat od rodičů, postupně se rozhodovat sám za sebe
- získá ohleduplnost a zdvořilost k druhým
- dítě se naučí komunikovat s ostatními, přihlásit se o slovo a projevit svůj názor, či prosbu
- začne používat základní pravidla společenského chování a jednání s ostatními
- dítě získá pojem o tom, kdo je a z jakých částí se skládá jeho tělo
- získá základní pohybové dovednosti, naučí se orientovat v prostoru
- správně se aučí držet tužku, udržovat čistotu při výtvarných činnostech
- postupně se naučí poznávat barvy a prostředí MŠ
- začne využívat a zdokonalovat své pěvecké dovednosti
- dítě se postupně naučí správně vyslovovat jednotlivá slova, pojmenovat to co ho obklopuje
- naučí se vést rozhovor s kamarády i s učitelkou, používat všechny smysly
- naučí se ochopit to, že už není sám ale v kolektivu (dělit se o hračky, o místo, řešit případné konflikty, ...)
- dítě se naučí, že svět má svá pravidla, která je nutno dodržovat, a že i v mateřské škole tyto pravidla platí - piktogramy
- postupně se naučí orientovat v čase a prostoru (co se kdy dělá, co kdy je, ...)
- posílí svou paměť (jakou má svou značku, kde se co nachází, kam se co ukádá, basničky, písničky, seznámí se s pohádkou
- naučí se ovládat své emoce a chování
Vzdělávací činnosti:
Dostatek prostoru na spontánní hru a přirozený pohyb dítěte. Výtvarné, pracovní, matematické, jazykové, pohybové, literární a hudební činnosti dle témat jednotlivých integrovaných bloků.
Divadelní představení ve školce. Tématické vycházky v okolí MŠ.
Naše školka
Moji kamarádi
Nejbližší okolí MŠ
Sklizeň ovoce, konec léta
Očekávané získané kompetence:
- děti se naučí přizpůsobit prostředí v MŠ, uvědomí si kdo je, a že má ve společnosti své místo
- naučí se odpoutat od rodičů, postupně se rozhodovat sám za sebe
- získá ohleduplnost a zdvořilost k druhým
- dítě se naučí komunikovat s ostatními, přihlásit se o slovo a projevit svůj názor, či prosbu
- začne používat základní pravidla společenského chování a jednání s ostatními
- dítě získá pojem o tom, kdo je a z jakých částí se skládá jeho tělo
- získá základní pohybové dovednosti, naučí se orientovat v prostoru
- správně se aučí držet tužku, udržovat čistotu při výtvarných činnostech
- postupně se naučí poznávat barvy a prostředí MŠ
- začne využívat a zdokonalovat své pěvecké dovednosti
- dítě se postupně naučí správně vyslovovat jednotlivá slova, pojmenovat to co ho obklopuje
- naučí se vést rozhovor s kamarády i s učitelkou, používat všechny smysly
- naučí se ochopit to, že už není sám ale v kolektivu (dělit se o hračky, o místo, řešit případné konflikty, ...)
- dítě se naučí, že svět má svá pravidla, která je nutno dodržovat, a že i v mateřské škole tyto pravidla platí - piktogramy
- postupně se naučí orientovat v čase a prostoru (co se kdy dělá, co kdy je, ...)
- posílí svou paměť (jakou má svou značku, kde se co nachází, kam se co ukádá, basničky, písničky, seznámí se s pohádkou
- naučí se ovládat své emoce a chování
Vzdělávací činnosti:
Dostatek prostoru na spontánní hru a přirozený pohyb dítěte. Výtvarné, pracovní, matematické, jazykové, pohybové, literární a hudební činnosti dle témat jednotlivých integrovaných bloků.
Divadelní představení ve školce. Tématické vycházky v okolí MŠ.

Básničky:
Malý malířVezmi žlutou tužku, namaluj mi hrušku
a pod hrušku talíř, sláva ty jsi malíř.
Dráček
Letí, letí dráček, má barevný fráček.
Dráčku, dráčku poleť dolů, nespadni mi za stodou!
Jablíčko
Dozrálo nám jabíčko, hřálo na něj sluníčko,
děti nesou košíčky, sundají ho z větvičky.
Houby
Náš táta šel na houby, jestli on tam zabloudí.
Nezabloudí, neboj se! On nám houby přinese.
Kuratka Rijen
Očekávané získané kompetence:
- dítě si osvojí znalost o sluníčku a jeho významu pro život, cykly v přírodě (roční období)
- naučí se žít ve skupině svých vrstevníků - pozná nové kamarády
- naučí se podřídit zájmu druhých - přizpůsobit se
- naučí se zvládnout svoje emoce - odloučení od rodiny
- pozná výhody kamarádství při hře
- naučí se rozdělit o hračky, domluvit s ostatními - skupinové hry
- naučí se výtvarně ztvárnit sluníčko
- naučí se uznávat práva druhých, jména kamarádů ve třídě, základní pravidla soužití - piktogramy
- získá zkušenost, že každý jsme jiný a každý mívá jiné zvyky, návyky, kominikace
- naučí se být tolerantní k odlišnosti druhých
- naučí se pomáhat druhým, naslouchat, neskákat druhému do řeči
- naučí se popsat některé svoje vlastnosti
- naučí se bezpečně pohybovat v prostorách MŠ a získá znalosti v oblasti bezpečnosti chodce (jak přecházet přes sinice, co je semafor, jak se správně pohybovat na chodníku při vycházce, bezpečnost na zahradě, v tělocvičně)
- seznámí se s některými dopravními značkami,
- naučí se cestu k MŠ, k domovu
- naučí se své chování přizpůsobit k sociálnímu prostředí, ve kterém se pohybuje. bude znát pravidla zdvořilého chování
- bude umět se samostatně chovat při stolování a zachovávat čistotu
- nebude se bát odloučit se na určitou dobu od rodičů
Vzdělávací činnosti nabízené dětem:
- spontanní hra
- činnosti zajišťující spokojenost a radost, veselí a pohodu
- běžné verbání i neverbální kominikační aktivity
- činnosti zaměřené na porozumění pravidlům vzájemného soužití a chování
- hry, přirozené i modelové situace, při nichž se dítě učí přijímat, respektovat druhého
- přirozený pohyb v prostorách MŠ, dostatek pohybu venku, v tělocvičně
- relaxační chvilky s knihou, chvilky oddechu a odpočinku
- výtvarné a pracovní činnosti
- hudebně-pohybové hry s pravidly, rytmizace písniček, básniček, říkadel
- četba a prohlížení knih a encyklopedií - povídání nad obrázkem
- vzájemná komunikace, divadelní představení s tématikou, bezpečnosti při pohybu
- vyprávění jednoduchých příběhů
- dodržování pitného režimu - samoobsluha
- každodenní provádění pravidelně se opakujících úkonů hygieny a stolování
- správné držení tužky - individuální chvilky s dětmi
- grafomotorické listy
ŘÍJEN -Krtečči
Barevný podzim
Foukej, foukej větříčku
Houby a les
Přírodniny
Očekávané získané kompetence:
- dítě se naučí bezpečně pohybovat v prostředí mateřské školy, postupně se adaptuje na nové prostředí a změnu v jeho životě (kolektiv dětí odloučení od rodičů, sebeobsluhy, základn hygienické návyky)
- postupně se naučí používat různé pomůcky a potřeby - využitelné pro běžné činnosti dne
- lépe se naučí orientovat v prostorách MŠ
- u dítěte se prohloubí komunikace s kamarády, učitelkami i ostatními zaměstnanci MŠ
- učí se používat slůvka "prosím a děkuji"
- dítě se učí poznávat přírodu a využívat její přírodniny
- registruje změny podzimní barevnosti a změny počasí
- učí se novým básničkám a písničkám, naslouchá pohádkám
- zdokonaluje se, i když zatím s pomocí učitelky v sebeobsluze a obratnosti
- dítě se postupně učí koordinovat své chování a jednání
- bere již více na vědomí režim dne v MŠ,i se všemi činnostmi s ním spojenými
Vzdělávací činnosti:
Dostatek prostoru na spontánní hru a přirozený pohyb dítěte. Výtvarné, pracovní, matematické, jazykové, pohybové, literární a hudební činnosti dle témat jednotlivých integrovaných bloků.
Divadelní představení ve školce. Tématické vycházky v okolí MŠ.
LISTOPAD Krtečci
Ochrana zdraví
Zvířátka před zimou
Padá listí
Moje jméno a jména kamarádů
Očekávané získané kompetence:
- naučí se - posilovat dlouhodobou paměť tím, že si postupně již zapamatovává kde co v MŠ je, kam se co odkládá, kde má své věci, jak se kdo jmenuje, a jak se chovat k ostatním dětem a dospělým
- umí básničku - přednést samostatně, zazpívat písničku, povyprávět zážitky ze školky nebo z domova
- dítě si prohlubuje vztah k ostatním kamarádům a dospělým
- nebojí se vyjádřit své potřeby
- pamatuje si důležité pojmy, slova, věci denní potřeby a umí je správně pojmenovat
- umí požádat, poděkovat
- prohlubuje hybnost jazyka v artikulačních hrách a chvilkách
- v podzimních dnech chránit své zdraví, pojmenovat alespoň základní části lidského těla
- změny v okolí v přírodě
- pomáhat zvířátkům před zimou
- využívat všechny smysly
- samostatně se rozhodovat a vybírat si činnost, která ho zajímá a baví
- vyjmenovat všechny kamarády ze své třídy, zná jména učitelek, případně provozních zaměstnanců
- přiměřeně se umí oblékat do třídy i na ven dle vlastní potřeby termoregulacetěla
- zdravé potraviny, vitamíny, jak se chránit před nemocí
Vzdělávací činnosti:
- námětové hry na rodinu, u doktora, v obchodě, na kuchaře....
- dostatek metodických materiálů v hracích centrech
- práce a tvoření s přírodninami
- modelování, stříhání, vybarvování
- komunitní kruh
- činnosti jazykové, praktické, pohybové, hudební, výtvarné, literární, matematické
- vycházky a hry na zahradě, sběr přírodnin
LISTOPAD - Kuřátka
Listopad - lísteček mi na dlaň spadl
U nás doma
Když kamarád stůně
Čekání na zimu
Podtémata:
Stromy x keře
Zvířátka na podzim
Ovoce, zelenina - to je zdravá potravina
Barvy podzimu
Očekávané získané kompetence:
- naučí se - proč stromy opadávají (význam sluníčka a změn v přírodě)
- rozlišovat stromy listnaté a jehličnaté, plody v přírodě na podzim
- určovat listy, větvičky k jednotlivým stromům
- záměrně soustředit na určitou dobu
- správně třídit - přiřazovat věci podle barvy, tvaru, velikosti, materiálu
- porovnat množství, řadit předměty podle velikosti
- správně používat předložky
- pozorovat okolí a hovořit o změnách
- záměrně naslouchat druhému, vytvářet si bohatou slovní zásobu, spontánně hovořit, souvisle se vyjadřovat
- dovede pojmenovat stav počasí
- bude vnímat bohatost a rozlišnost různých druhů rostlin
- vysvětlit co je "domov", vyjmenuje členy rodiny, bude znát nejbližší příbuzné vazby, kdo ke komu patří
- svojí adresu bydliště
- nezastírat své pocity, vyprávět zážitky z domova
- povědomí o nemoci, proč vzniká a jak se jí dá předcházet
- seznámí se a porozumí práci doktora, sestřiček v úrovni dětského onemocnění
- pochopí, že se nemusí u doktora bát
- pozná, co mu pomáhá být zdravé
- zkušenosti s úrazem, nemocí
- neodmítat zdravou výživu
- přijímat přiměřené množství potravy
- charakterizovat roční období, změny v přírodě a změny pro nás (oblékání, sporty, hry)
- pochopit, že každý v rodině, třídě má svou roli, podle které je potřeba se chovat
Vzdělávací činnosti nabízené dětem:
- kreslení, modelování, práce s přírodninami
- hudebně - pohybové činnosti, sportovní činnosti
- hudební představení v MŠ
- ekologicko motivované aktivity
- práce s texty, obrázkový materiál
- nebezpečné situace, jedovatost rostlin
- hry a aktivity na téma doktor, nemocnice
- kognitivní činnosti (kladení otázek a hledání odpovědí)
- běžné každodenní setkávání s pozitivními vzory vztahů a chování
- naučné vycházky do lesa a blízkého okolí
- dodržování pitného režimu - samoobsluha
- každodenní provádění pravidelně se opakujících úkonů hygieny a stolování
- správné držení tužky - individuální chvilky s dětmi
- grafomotorické listy
PROSINEC krtečci
Čertík a Mikuláš
Vánoce, Vánoce přicházejí
Lidové zvyky a tradice
Sníh kolem nás
Očekávané získané kompetence:
- dítě se naučí vnímat prostředí MŠ také formou tradic a zvyků
- chovat se ohleduplně a dělat radost jiným (výroba dárečků)
- posílí paměť nácvikem nových básniček a zpěvem koled
- charakterizovat znaky zimy
- využití sněhu,důležitost pro přírodu
- překonání strachu (nemáme proč se bát čertíků)
- krása a radost vánoční atmosféry
- zimní sporty
Vzdělávací činnosti:
- rozvoj všech smyslů
- vánoční divadelní představení, vánoční koncert, poslech a zpěv koled
- výtvarné pestré činnosti
- společná výzdoba tříd
- děti zdobí stromeček
- zima a Vánoce v pracovních materiálech
Deštík
Padá, padá deštíček, je ho plný kyblíček.
Pokropí i stromečky s barevnými lístečky.
Mikuláš
Mikuláš, ztratil plášť, Mikuláška sukni.
Hledali, nenašli - byli oba smutní.
Čertík
Čertík straší za oknem, my se ale neleknem.
Řekneme mu básničku, zazpíváme písničku.
Mikuláš nás pochválím, Andílkové pohladí.
Najdou něco v košíčku za tu hezkou básničku.
Brzy budou Vánoce
Brzy budou Vánoce, těšíme se velice.
Pod zelený stromeček, dostaneme dáreček.
pROSINEC kuřátka
Mikuláš ztratil plášť
Těšíme se na Vánoce
Zvířátka v zimě
Podtémata:
Zimní sporty a zdraví
Jak pečujeme v zimě o zvířátka
Očekávané kompetence:
- seznamování s tradicemi, zvyky a obyčeji (Mikulášská nadílka, Vánoce)
- vyzdoba třídy a stromeček
- ochrana a pomoci zvířatům v zimě
- deti se naučí znát druhy zvířat (u nás přezimující, odlétající)
- rozvoj všech smyslů
- zimní sporty, ochranné pomůcky
- zpěv koled, vánoční a zimní básničky
- zdokonalování hrubé i jemné motoriky
- vytváření pozitivního vztahu k umění, tradicím
- umí rozlišit základní geometrické tvary, porovnává vlastnosti předmětů a věci
Vzdělávací činnosti nabízené dětem:
- oslavy svátků, vyprávění zážitků
- tvoření přáníček pro své blízké
- poslech a zpěv koled, písní s vánoční tématikou
- pohybové aktivity na sněhu, grafomotorické listy s tématikou
- pokusy se sněhem a vodou, experimentování
- vystřihování a výroba dárků pro kamarády ve školce, pro členy rodiny
- vycházky ke krmelci, pozorování stop zvířat
- plníme krmítka pro ptáčky
- naučné vycházky do přírody
- třídíme odpad a sběr papíru
- zimní sporty
Listopad
Listopad se mlhou šatí,
nejdřív listy buků zlatí,
potom v celém okolí,
všechny stromy oholí.
Září, říjen, listopad
podzim nastal je to tak.
Stromy krásnou barvou hrají
a lístečky opadají.
Draci létají v povětří,
provázek nijak nešetří.
Martin
Svatý Martin na zimu,
veze bílou peřinu.
Vítr
Vítr cinká na šišku,
brouček spinká v pelíšku.
Schoval se tam před zimou,
vítr houpe, houpy - hou.
Listí
Létá listí mezi stromy,
poletuje mezi domy.
Stromy spolu závodí,
kdo nejdál dohodí.
LEDEN - krtečci
Sněží, sněží, mráz kolem běží
Zimní sporty
Lidské tělo
Zvířátka v zimě
Očekávané získané kompetence:
- posílí paměť nácvikem nových básniček a zpěvem
- charakterizovat znaky zimy
- zimní sporty
- výtvarné ztvárnění sněhuláka, zimy, lidské tělo
- poznání nových zvířátek
- naučné vycházky do přírody
- rozvíjení pohybových schopností, zdokonalování hrubé i jemné motoriky, správné držení těla
- činnosti zaměřené k vytváření zdravých životních návyků
Vzdělávací činnosti:
- rozvoj všech smyslů
- výtvarné pestré činnosti
- zima v pracovních materiálech, ztvárnění pestrýma technikama
- cvičení s písničkou
- vycházky přírodou - hledáme stopy, tvoříme venku
- námětové, smyslové a psychomotorické hry
- činnosti relaxační a odpočinkové zajišťující zdravou atmosféru a pohodu prostředí
- verbální i neverbální aktivity
Černá kočička
Naše černá kočička,
ta má fousky od mlíčka.
V zimě má i bílé chloupky,
když beží sněhem do chaloupky.
Sáně
Sáně jedou sláva, sláva,
táta s mámou pěkně mává.
Sáně jedou, tú, tú, tú
mámo, táto, už jsme tu.
Fouká
Fouká venku, fouká
pejsek z boudy kouká.
Děti staví sněhuláka
a pejska to hodně láká.
Štěká však, že nevstane
až to foukat přestane.
Sníh
Venku padá bílý sníh,
pojedeme na saních.
Sáně jedou jako drak, smějeme se jako tak.
LEDEN - kuřátka
Zima je tu děti, vrány k městu letí
Zimní radovánky a sportování
Skupenství vody - planeta Země
Podtémata:
Ochrana zdraví v zimě
Význam vitamínů pro naše zdraví
Zimní oblečení
Co umím k zápisu do základní školy
Očekávané kompetence:
- obrázkové čtení příběhu, vyhledávání piktogramů a porozumnění významu
- charakterizovat zimní období a změny v přírodě
- pomoc a ochrana živých tvorů v zimě
- vyvinout úsilí, soustředit se na činnost a její dokončení
- domluvit se slovy, porozumět slyšenému, sledovat a vyprávět příběh, pohádku
- povědomí o ochraně svého zdraví v zimě
- bezpečnost při chůzi po ledě
- pojmenovat a určovat přírodní úkazy (námraza, tání, ledovka)
- koloběh vody v přírodě, experimenty s vodou a sněhem, s ledem
- naučí se protiklady, přijímat pokyny učitele
- přirozeně projevovat pozitivní a negativní emoce
- proč pečujeme o své okolí
- mít poznatky o existenci jiných zemích, národech a kultuře
Vzdělávací činnosti nabízené dětem:
- hádanky - poznej zvířátka a předměty denní potřeby
- hudebně a pohybově zaměřené hry
- práce s atlasem
- vyhledáváme v písních zvířátka, znaky zimy
- dokončování vět/příběhů dle fantazie dětí
- obkreslování tvarů, skládání papíru, obrázkové čtení
- hry na orientaci v prostoru, na papíře
- experimentování s vodou/ledem
- zimní radovánky a sportovně relaxační činnosti
- vzdělávací tématické procházky do přírody
- předmatematické představy (porovnání, počítání, přiřazování, hry s čísly, číselná řada)
- stolní společenské hry
- návštěva v Základní škole - zúčastnění vyučování v první třídě
kuřátka ÚNOR
Zvířátka a příroda v zimě
Dovádění na sněhu
Pohádkový svět - karneval
Co rád jím
Podtémata:
Zimní sporty, ochrnné prostředky
Dopravní prostředky
Očekávané kompetence:
- děti získají poznání o životě zvířat v zimě
- charakterizovat zimní období a změny v přírodě
- rozvine se empatie a vztah k přírodě - pomáháme zvířátkům
- poznají že na planetě není všude stejné počasí
- poznají mnoho zvířat nejen u nás přezimujících, ale i ostatních
- radost z pohybu a zimní radovánky
- seznámení se s dalšími tradicemi a obyčeji (karneval, masopust)
- potlačení strachu z neznámého (masky)
- povědomí o ochraně svého zdraví v zimě
- bezpečnost při chůzi po ledě
- rozšiřování slovní zásoby, nové termíny
- různorodost sportovníchh disciplín
- přiřazování sportovních aktivit v zimě
- charakteristika dopravních prostředků
- základy dopravní výchovy
Vzdělávací činnosti nabízené dětem:
- vycházky ke krmelci, doplňování krmítek
- práce s atlasem světa, globusem
- poslech zvuků zvířat a určování kdo je kdo
- poučení o bezpečnosti při sportování
- výstava ovoce, zeleniny, potravin
- připravujeme si svačinu - praktické činnosti
- společné vyhledávání ve skupinkách z knih, na mapě
- pestrá nabídka činností dle zájmů a potřeb dětí
- dostatek pohybových aktivit, grafomotorické listy, zábavné úkoly, správný úchop tužky
- naučné vycházky
Letos v zimě se už snad,
brzy naučím lyžovat.
Z kopce rychle sjedu dolů,
udělám pár karambolů.
To mě ale nevadí,
tatínek mě pochválí.
Lesní zvířátka
Medvěd, zajíc,, vlk a liška
po lese si běhají.
V zimě chtějí plná bříška,
potravu si hledají.
Tuhle kořen, tuhle šiška
do zásoby schovají.
V polešku se teple schoulí,
zimu v klidu přečkají.
Mrazík
Mrazík cení zoubky,
chtěl by do chaloupky.
Co dovede, to my víme.
Dovnitř si ho nepustíme.
Ať maluje pěkně zvenku,
bílé květy na okénku.
Rukavice a čepice
Nasaďte si rukavice,
přijdou velké fujavice.
A na hlavu čepici,
to přemůže vánici.
Nejen, že nám sluší,
chráni naše uši.
Leden
Leden, Leden
přikryl vodu ledem.
A kde včera byly louže,
tam to dneska pěkně klouže.
Sněhuláci
Sněhuláci, ti se mají,
nekašlou a nesmrkají.
I když kmotru meluzínu,
pozvou ráno na hostinu.
Krtečči únor
Vzdělávací činnosti:
- karneval v MŠ
- hry na návštěvu ordinace u lékaře
- náměty sloužící k rozvíjení poznání
- práce s větvičkama stromů, pokus
- výtvarné pestré činnosti
- zima v pracovních materiálech, ztvárnění pestrýma technikama
- cvičení s písničkou
- vycházky přírodou - hledáme stopy, tvoříme venku
- námětové, smyslové a psychomotorické hry
- hudebně-pohybový program
- hádanky a artikulační cvičení na ohebnost jazyka, dechová cvičení, relaxační a nápravná cvičení
- pokusy a exprimenty s ledem, sněhem
- modelové situace při nichž se dítě učí přijímat a respektovat druhé
Černá kočička
Naše černá kočička,
ta má fousky od mlíčka.
V zimě má i bílé chloupky,
když beží sněhem do chaloupky.
Sáně
Sáně jedou sláva, sláva,
táta s mámou pěkně mává.
Sáně jedou, tú, tú, tú
mámo, táto, už jsme tu.
Fouká
Fouká venku, fouká
pejsek z boudy kouká.
Děti staví sněhuláka
a pejska to hodně láká.
Štěká však, že nevstane
až to foukat přestane.
Sníh
Venku padá bílý sníh,
pojedeme na saních.
Sáně jedou jako drak, smějeme se jako tak.
Informace |
---|
Konzultační hodiny s ředitelkou: Vždy ve středu: dle předchozího objednání. Lze domluvit i jiný termín a čas. Vše záleží na vzájemné domluvě. (podněty, připomínky, stížnosti, poradenství, informace o dětech, stravování, zájmové činnosti apod., školní zralost dítěte) Náš pověřenec GDPR je společnost SUMA.s.r.o. Info: Používáme cookies. Naše webové stránky používají technologii známou jako cookies pro ukládání malého množství dat do PC nebo zařízení našich návštěvníků.Cookies nebudeme používat k shromažďování osobně identifikovatelných informací o Vás.Na tomto webu používáme: Název: Sessionid Účel:Tato cookie obsahuje identifikátor aktuální session. Platnost: session Kategorie: Nezbytně nutné |
Jídelníček |
---|
Aktuální jídelníček |
![]() |
Aktuální jídelníček naleznete zde. |